توصیف کردن فعالیت با نامِ شرکت: نامی را انتخاب کنید که نوع فعالیت شما را مستقیماً بیان کند. مثلاً شرکت جنرال موتورز.
چرا؟! چون هر چیز ترندی ممکن است بعد از مدتی محبوبیت خودش را از دست بدهد و از ذهن مردم پاک شود. آن وقت هزینه زیادی باید برای برندسازی مجدد پرداخت کنید.
URL اش موجود باشد!
برای ثبت اسم برندتان نیازی به مراجعۀ حضوری نیست و میتوانید بهصورت اینترنتی به سایت مرکز مالکیت معنوی بروید و تمام کارهایتان را از ثبت اظهارنامه تا پیگیری و … را از طریق همین سامانه انجام بدهید.
استفاده از استعاره مربوط به فعالیت شرکت: استعاره یعنی چه؟ یعنی بکار بردن عبارت یا تصویری که شما را به مفهومی غیر از مفهوم ظاهریاش برساند. این کار بسیار خلاقانه است و هوش زیادی میطلبد؛ مثلاً آژانس مسافرتی سنباد (منظور شخصی است که در سفر است).
انتخاب اسم مناسب برای شرکت جزء اولین قدمها در ثبت شرکت است و همچنین یکی از مهمترین مراحل تأسیس ثبت شرکت هم حساب میشود. شاید این مرحله به نظر ساده بیاید، اما توصیه میکنم انرژی و زمان زیادی صرف انتخاب و رسیدن به یک نامِ مطلوب برای شرکتتان کنید. چون خیلی از شرکتها با عجله این کار را میکنند و به همین دلیل هم معمولاً بعد از مدتی تصمیم به تغییر اسم شرکت میگیرند. فراموش نکنید که انتخاب نام مناسب برای یک کسبوکار از ابتداییترین کارها برای خلق یک برند موفق است و اگر بگویم که نامِ شرکت است که به کارِ شما هویت میدهد، دروغ نگفتهام.
آشنایی با نکات کلیدی در انتخاب اسم شرکت
نکته 2: کلماتی مانند بنیاد، انجمن، کانون، تشکل، بانک، بهزیست، بهداشت، گمرک، ارشاد، تبلیغ، تبلیغات، فرهنگی هنری، صندوق قرض الحسنه، لیزینگ، هولدینگ و… نیاز به اخذ مجوز دارند.
بررسی چند ایده برای انتخاب نام برند
خب مهمترین نکات را که باهم بررسی کردیم، حالا وقتش رسیده که ببینیم نام انتخابی شما مطابق با قوانین کشورمان هست یا نه؟
آشنایی با بایدها و نبایدهای قانونی
تجربه نشان داده که برندهایی که نامشان متجانس است؛ بهخاطر آهنگین بودنشان بیشتر در ذهن مخاطب میمانند. مثل: اشیمشی، کیتکت، بلکبری، جلیبلی و …
کوتاه باشد!
گروه معماری آراد یا گروه معماری اندیشهسازان آیندۀ آراد؟! قاعده مختصر و مفید بودن به شما کمک میکند تا در ذهن مخاطب بهتر بمانید.
لزوماً اسم شهر یا منطقهتان نباشد!
در دنیای مارکتینگ و بازاریابی گاهی فقط چند ثانیه فرصت دارید تا توجه مخاطب را جلب کنید و آنها را به مشتری کسبوکارتان تبدیل کنید. در اینجاست که نام برند شما میتواند مثل یک آهنربا چشم و نگاه مردم را به سمت خودش بکشد. البته در صورتی که خلاقانه و جذاب باشد!
بهکارگیری اسامی اصیل ایرانی:اسامی و عناوینی مانند فرنیا به معنای گذشتۀ باشکوه یا فرداد به معنای شکوه و عظمت، میتواند زیبایی اسم شرکت شما را دوچندان کند.
در آخر نوبت به ثبت برند میرسد!
ملی، ایران، ملت، کشور، انتظام، نظام، نفت، پتروشیمی، دادگستر، بنیاد، سازمان، مرکز، بهزیست، بانک، بسیج، جهاد، آسانسور، آژانس، ایثار، ایثارگران، شاهد، شهید، آزاده، جانبازان، تکنو، فامیلی، فیلتر، نیک، باور، میکروبرد، تست، استار، تک، مدرن، پیک، امنیت، کارواش، فانتزی، شهروند، اقتصاد، میهن، جوانان، ایمان، دکوراسیون، هدف، سپاه، تکنیک، دیتا، تک نو، تکنولوژی، اورست، مونتاژ، ونوس، دفتر، ایتال، بیو، کنترل، متریک، مترلژی، وب.
- اگر میخواهید از گویشها و لهجۀ بومی در نام شرکت استفاده کنید باید از کتب فرهنگ بومی تاییدیه بگیرید.
- پیشنهاد اسامی و عناوینی که به تشکیلات دولتی و کشوری اختصاص دارد، از طرف متقاضیان پذیرفته نمیشود.
- مؤسسات غیرتجاری و شرکتهای تعاونی از پرداخت هزینۀ تعیین نام معاف هستند.
- نامهای تائیدشده حتی با تنظیم سند رسمی قابل انتقال به دیگری نیستند.
- اگر قصدِ ثبتِ شرکتهای تعاونی را دارید، اول باید نام پیشنهادی از مراجع وزارت تعاون، طی نامهای جداگانه درخواست شود.
- درصورت رد شدنِ اسامی پیشنهادی نیازی به پرداخت مجدد مبلغ نیست. اما اگر بیش از 3 ماه از تاریخ تأیید نام گذشت و به دلایل مختلف شرکتی ثبت نشد، حتی برای تغییرنام هم، متقاضی میبایست نسبت به واریز مبلغ فوق به شماره حساب مربوطه و ارائه فیش آن اقدام کند.
استفاده از موقعیتهای جغرافیایی معروف: مکانهایی مثل هیمالیا، زاگرس، مدیترانه، دنا، کاسپین، خلیج فارس و … میتواند بر جذابیت نامِ انتخابی شما بیفزایند. مثلاً آبمعدنی دماوند یا برند آمازون.
برای اینکه بیشتر بفروشید و سهم بازار بیشتری را فتح کنید، توصیه میشود که کسبوکارتان را از همان ابتدا دیجیتال کنید و سایت داشته باشید. بهتر است در همان لحظهای که نام برندتان را انتخاب میکنید، این نکته هم یادتان باشد که موجودیت URL با پسوند com یا ir آن را هم چک کنید تا بعداً به دردسر نیفتید.
اصلاً سعی نکنید با تغییرات جزئی روی اسامی برندهای معروف به یک ایده برای اسم شرکتتان برسید. مثلاً در مورد دیجیکالا این اتفاق بهشدت افتاد. از زمانیکه این برند معروف شد و اسم در کرد، شرکتهای زیادی بخشی از اسم برندشان را دیجی گذاشتند!
جز کلمات محبوب یا ترند نباشد!
انتخاب اسم برای شرکت کاملاً سلیقهای است و تا دلتان بخواهد نظرات هم در این زمینه متفاوت است، بعضیها معتقدند که بهتر است اسامی انتزاعی باشند، بقیه میگویند که اسامی دقیقاً باید به مشتری بگوید که کسبوکار شما دقیقاً چیست. حتی بعضیها اعتقاد دارند که اسامی جدید و نو بیشتر در ذهن آدمها میماند یا برعکس سریعتر فراموش میشوند. اما در واقعیت همه اسمها میتوانند کارآمد باشد درصورتیکه با یک استراتژی مناسب بازاریابی انتخاب شوند.
اسم برند هم مثل اسم ما آدمها برای یک عمر انتخاب میشود و عوضکردنش بعد از یک مدت، اصلاً کار راحتی نیست. پس باید حسابی در هنگام انتخاب نام برندمان تحقیق کنیم و اسمی را پیدا کنیم که برازنده باشد و محصول یا خدمتمان را آنطور که باید تعریف کند.
اهمیت انتخاب اسم مناسب برای شرکت
استفاده از حس و حال مربوط به محصول: اگر بخواهم واضحتر توضیح بدهم، برندهایی هستند که وقتی اسمشان به گوش شما میرسد، یک حس خوب یا حتی یک خاطره خوب در ذهنتان شکل میگیرد، مثلاً محصولات دلپذیر که طعم لذیذ غذا و لذت غذاخوردن را به ما یادآوری میکند یا حتی برند سافتلن که اسم آن نرمی، لطافت و تمیزی را با خودش میآورد.
اگر تجربهای در این زمینه دارید و به اصطلاح چندتا کفش بیشتر از بقیه در راه ثبت اسم شرکتتان پاره کردهاید، حتماً کامنت بگذارید تا از تجربیات شما استفاده کنیم.