قبل از پرداختن به مزایا و معایب بازاریابی پیامکی بهتر است ببینیم که این شیوه بازاریابی چیست و به چه شکلی عمل میکند. شما به عنوان صاحب یک کسبوکار کوچک و یا حتی بزرگ، باید زمان و منابع زیادی را برای رشد و رونق تجارت خود صرف کنید. برای مثال در سالهای اخیر استفاده از فضای پرهیاهوی اینستاگرام به یکی از روشهای بازاریابی فوق مؤثر برای بسیاری از مشاغل تبدیل شده است. بازاریابی پیامکی نیز به عنوان یک شیوه ساده برای دستیابی به مشتریان و دریافت بازدهی بالا، تأثیر بسیار زیادی دارد.
مزایای بازاریابی پیامکی به قدری زیاد هستند که این شیوه را به یک روش محبوب بازاریابی نسبت به بسیاری از اشکال تبلیغاتی از جمله بازاریابی سنتی تبدیل کرده است. در ادامه به شما نشان میدهیم که بازاریابی پیامکی چه مزایایی برای کسبوکارها دارد.
بدون نیاز به اینترنت
نمیتوان گفت که نرخ باز شدن پیامکها بالاست، اما نرخ پاسخگویی آن کم است. به نسبت هر چه یک پیام تبلیغاتی بیشتر دیده شود، به همان اندازه هم در جلب توجه و جذب مخاطب هم مؤثر عمل خواهد کرد. طبق تحقیقات انجام شده میانگین نرخ پاسخ به پیامکهای بازاریابی مشاغل مختلف حدود ۴۵ درصد یعنی چیزی نزدیک به نصف گزارش شده است. این آمار میتواند بسیار شگفتانگیز باشد و در صورت استفاده درست بازدهی و سوددهی زیادی را به دنبال داشته باشد.
بنابراین اگر میخواهید که بازخورد سریعی از مشتریان خود دریافت کنید، بازاریابی پیامکی میتواند برای شما بهترین پیشنهاد باشد. مردم پیام شما را دریافت میکنند و خیلی سریع بعد از مطالعه آن در صورتی که تعامل لازم را برقرار کرده باشید و بتوانید اعتبار لازم را در بین آنها کسب کنید، به متن پیام عکسالعمل نشان خواهند داد.
مقرونبهصرفه
برای استفاده از این شیوه میتوانید به یک ارائهدهنده خدمات پیامکی انبوه معتبر مانند ایده پردازان مراجعه کنید و بعد از مشاوره رایگان درباره پنلهای مختلف، بسته مورد نیاز خود را خریداری و از آن به سادگی استفاده کنید.
- مزایا و معایب بازاریابی پیامکی شامل چه مواردی میشوند؟
البته سرعت بازاریابی پیامکی از جهات مختلف مورد بررسی قرار میگیرد. برای مثال بر خلاف بازاریابی رسانههای اجتماعی و حتی بازاریابی ایمیلی هیچ نیازی به ایجاد محتوای تصویری مطابق با محتوای متنی تبلیغات خود ندارید. به همین دلیل مخاطب خیلی سریع به بررسی پیامک خواهد پرداخت. از سوی دیگر پیامکها محدودیت کاراکتری پایینی دارند. به همین دلیل نیازی نیست که برای نوشتن آنها زمان و سرمایه زیادی اختصاص دهید. این نیز در جایگاه خود به ارسال سریع و آسان پیامکهای بازاریابی کمک زیادی میکند.
از طرفی گاهی ممکن است به دلایل مختلف اتصال به شبکه اینترنت از بین برود و یا سرعت دادههای تلفن همراه تا حد زیادی افت پیدا کند، این باعث میشود که کاربران برای دسترسی به بازاریابیهای دیجیتال انجام شده محدود شوند. اما پیامک در این زمان به عنوان یک راه حل ساده بدون توجه به قطعی اینترنت میتواند تأثیرگذاری خاص خود را داشته باشد.
دسترسی سریع به مخاطبین
پیامک یک راه ارتباطی مؤثر و مستقیم با مشتری محسوب میشود. اساماسها نرخ باز شدن بالایی دارند، به همین علت هم بیشتر از سایر روشها در جلب توجه مخاطبین تأثیرگذار هستند. اما به شرطی که استراتژی درست در این زمینه ایجاد شود تا محتوای پیامک و زمان ارسال آن در مخاطبین احساس ناخوشایندی ایجاد نکند. قبل از اینکه در مورد استفاده کردن یا نکردن از این شیوه بازاریابی تصمیم قطعی بگیرید، بهتر است با مزایا و معایب بازاریابی پیامکی آشنا شوید.
در ۹۸ درصد از مواقع پیامکهای بازاریابی باز و خوانده میشوند. حالا جالب است که مقایسهای از پیامکهای متنی با ایمیلهای بازاریابی داشته باشیم به گونهای که نرخ باز شدن ایمیلهای بازاریابی تنها ۲۱ درصد گزارش شده است. این در حالی است که حداقل در کشور ما تعداد بسیار محدودی از افراد به ایمیل دسترسی دارند و یا به صورت مداوم از آن استفاده میکنند.
نرخ تعامل و جوابدهی بالا
مزایا و معایب بازاریابی پیامکی بسیار زیاد هستند. از فواید این شیوه میتوانیم به دسترسی سریع، مقرونبهصرفه بودن و نرخ پاسخگویی بالای آن اشاره کنیم. این در حالی است که مواردی مانند دشواری در جلب مشارکت افراد و فضای تبلیغاتی محدود از معایب این شیوه محسوب میشوند.
- به چه اشکالی میتوان از بازاریابی پیامکی برای توسعه تجارت خود استفاده کرد؟
در بحث مزایا و معایب بازاریابی پیامکی، نوبت به بررسی معایب این شیوه میرسد. هر روش تبلیغاتی را که در نظر بگیرید، میتواند در کنار فوایدی که دارد، چالشهایی را نیز به همراه داشته باشد که اگر خوب مدیریت نشوند. آنها میتوانند منابع اختصاصی و سرمایهگذاریهای ما را هدر بدهند. در ادامه به معرفی این معایب میپردازیم.
فضای تبلیغاتی محدود
پیامکها بر خلاف بسیاری از شیوههای بازاریابی کاملاً شخصی هستند و تنها به دست مخاطب هدف خواهند رسید. این مزیت کاربردی را نیز میتوان در لیست مزایا و معایب بازاریابی پیامکی قرار داد.
قصد دارید از پنلهای پیامکی برای تبلیغ برند خود استفاده کنید؟ پس حتماً باید قبل از هر چیزی درباره مزایا و معایب بازاریابی پیامکی اطلاعات کافی را به دست آورید تا با یک انتظار واقعبینانه پنلهای پیامکی مختص به کسبوکار خود را خریداری کنید. اگرچه پیامرسانهای محبوب زیادی مثل واتساپ روی کار آمدهاند، اما هنوز هم بازاریابی پیامکی یک استراتژی قدرتمند برای رشد کسبوکارها محسوب میشود. این روش رایج ارتباطی سالهاست که مورد استفاده مشاغل قرار گرفته است و با پیشرفت روشهای استفاده از آن، اصلاً جای تعجب نیست که چرا تا این حد بین مردم محبوبیت پیدا کرده است. در حال حاضر قصد داریم در مورد مزایا و معایب بازاریابی پیامکی صحبت کنیم که به شما در تصمیمگیری در مورد استفاده یا عدم استفاده از آن کمک میکند.
بازاریابی پیامکی به همان ارسال پیام کوتاه گفته میشود که در سطح انبوه و به صورت هدفمند میتواند به رونق یک تجارت خاص کمک کند.
- بازاریابی پیامکی چگونه کار میکند؟