در این مقاله به توضیح صفر تا صد گیمیفیکیشن پرداختیم. گیمیفیکیشن یا همان بازیسازی یکی از روشهای تبلیغاتی است که در دنیای دیجیتال جایگاه ویژهای را به خود اختصاص داده است. گیمیفیکیشن به معنی ایجاد یک نوع سرگرمی ساده و کوتاه برای مخاطبان است که باعث بهبود تصویر جایگاه برند در ذهن عموم افراد میشود.
ازآنجایی که استفاده از گیمیفیکیشن ملزم به استفاده از فناوریهای مختلف است، کسبوکارها نیاز بیشتری به جذب متخصصان برنامهنویسی برای بازیسازی دارند. بهاینترتیب اجرای گیمیفیکیشن فقط محدود به تیم بازاریابی و تبلیغات نمیشود و باید از نیروهای متخصص دیگری نیز استفاده کنید.
شاید تصور کنید که اجرای گیمیفیکیشن نیازمند اجرای مراحل ویژه و پیچیده است؛ بااینحال در این بخش با معرفی ۴ گام ساده برای استفاده از این روش بازاریابی در اختیارتان قرار میدهیم. اجرای این روش تبلیغات با بودجه کم نیز امکانپذیر است. برای آشنایی با نحوه استفاده از گیمیفیکیشن در تبلیغات مطالعه این بخش را ادامه دهید.
با برداشتن گامهای کوچک استفاده از گیمیفیکیشن را آغاز کنید
گیمیفیکیشن واژهای جدید در دنیای تبلیغات دیجیتال است که بیش از آنچه تصور کنید برای کسبوکار شما مفید خواهد بود. معمولا کسبوکارها از طرحهای نو در دنیای دیجیتال برای جلب توجه طیف گستردهای از مخاطبان استفاده میکنند. در سالهای گذشته اکثر کسبوکارهای آنلاین و بزرگ از رویکردهای مدرنی مانند گیمیفیکیشن برای افزایش تعامل کاربران و تقویت برند خود استفاده میکنند. در ادامه این متن به معرفی کاملی از گیمیفیکیشن، روش اجرا و مزایای آن میپردازیم؛ بنابراین پیشنهاد میکنیم تا انتهای این مطلب برای آشنایی کامل با روش بازیسازی یا همان گیمیفیکیشن را همراه ما باشید.
گیمیفیکیشن؛ راهکاری برای بازاریابی با بازیسازی
بهطورکلی اجرای ایدههای نو مثل گیمیفیکیشن راهکاری ایدهآل برای خلق ارزشی جدید برای مخاطب است؛ ازاینرو بیشتر شرکتها برای کمک به رشد و موفقیت کسبوکار به استفاده مزایای گسترده از این روش روی آوردهاند.
نایکی یکی از برندهای موفق جهان در اجرای روشهای گیمیفیکیشن است. این برند با قرار دادن چالشهایی مثل داشتن رژیم غذایی سالم در هفت روز، دویدن مسافت مشخصشده و ترک سیگار از گیمیفیکیشن برای افزایش تعامل و ایجاد تصویرسازی درست استفاده میکند. نایکی انگیزه ایجاد میکند تا مشتریان خود را متناسب با محصولات این برند با کسبوکار درگیر کند.
گیمیفیکیشن در دیجیتال مارکتینگ؛ روشی برای اجرای استراتژیهای تبلیغاتی
یک روش ساده برای اطلاع از درست بودن روش گیمیفیکیشن این است که خود را جای مخاطب قرار دهید. تصور کنید که شما بهعنوان مخاطب یک کسبوکار، آیا به بازی ادامه میدهید؟ آیا این بازی را به دوستانتان پیشنهاد میدهید؟ اگر جواب بله است، در نتیجه احتمالا نتایج خوبی از استفاده از گیمیفیکیشن دریافت خواهید کرد. همچنین مشورت با افراد ماهر و تجربهدار در این زمینه را فراموش نکنید تا خطاهای شما را برطرف کنند.
استفاده از پنل پیامکی؛ راهکاری برای ساخت تبلیغ گیمیفیکیشن
امتیاز دادن به مخاطبان در مسیر اجرای بازیسازی یا همان گیمیفیکیشن برای کسبوکار و حتی خود مخاطب نیز سودآور تلقی میشود. در نتیجه افراد به شرکت در این نوع همکاریها تمایل دارند و دوستان خود را نیز برای همکاری در این بازیها دعوت خواهند کرد؛ بنابراین با بازاریابی دهان به دهان در این مرحله، نام برند شما بهعنوان کسبوکاری خلاق بر سر زبانها میافتد. بهدنبال افزایش آگاهی از برند، فروش و استفاده از خدمات کسبوکار افزایش مییابد.
گیمیفیکیشن را میتوان در طیف وسیعی از فعالیتهای بازاریابی از جمله آموزش، استفاده از سامانه پیامکی و تبلیغات به کار برد. گیمیفیکیشن راهی موثر برای تشویق افراد به انجام یک کار یا تکمیل یک هدف است. زیرا به تمایل طبیعی ما برای رقابت و موفقیت کمک میکند. در گیمیفیکیشن از روشهای معمول بازیهای کامپیوتری برای امتیاز دادن به مخاطبین استفاده میشود؛ این کار افزایش تعامل و انگیزه مخاطبان را بههمراه خواهد داشت.
استفاده از پنلهای پیامکی؛ روشی ساده برای افزایش اثربخشی و مشارکت در گیمیفیکیشن
پیامکها پتانسیل بالایی برای داشتن نقش موثر در استراتژیهای بازاریابی شما دارند؛ ارسال لینک خرید، نظرسنجی و رویدادهای ویژه هر برند با استفاده از پنلهای پیامکی انجام میشود. انتخاب متن پیامک تبلیغاتی ترغیبکننده از موارد مهم دیگر برای افزایش اثربخشی گیمیفیکیشن در تبلیغات به شمار میروند.
اگر روش اطلاعرسانی کسبوکار شما شامل پیامک نیز میشود؛ ممکن است به دلیل لغو پیامک تبلیغاتی ایرانسل، همراه اول و اپراتورهای دیگر توسط کاربران، این روش تبلیغات بازدیدی نداشته باشد. برای رفع این مشکل میتوانید از روشهای رفع محدودیت ارسال پیامک انبوه استفاده کنید.
چالشهای انگیزشی نایکی؛ روشی ساده، اما کاربردی برای اجرای گیمیفیکیشن
یکی از نمونههای گیمیفیکیشن موفق، استفاده برند Unilever از بازیسازی ساده در سایت است. با قرار دادن این بازی کوتاه و ساده در مدتزمان مشخص بیش از ۷ میلیون نفر از سایت بازدید کردند. همچنین مدت ماندگاری مخاطبان در این سایت به میانگین ۵ دقیقه افزایش یافت.
برای اجرای گیمیفیکیشن میتوانید با ارسال پیامک اطلاعرسانی کنید. همچنین ارسال لینک مستقیم شرکت در بازی آنلاین و تماشای فیلم کوتاه از کاربردهای دیگر گیمیفیکیشن محسوب میشوند. باتوجهبه کاربرد گسترده بازیسازی در بازاریابی، استفاده از این روش برای رشد و کسب جایگاه را فراموش نکنید. اگر تجربهای در استفاده از گیمیفیکیشن دارید، با ما و سایر کاربران در قسمت کامنتها به اشتراک بگذارید.