تلفن ثابت بخشی همیشگی در زندگی همۀ ما بوده است؛ اما آیا دلایل قطعی تلفن ثابت را میدانید؟ با سامانههای رفع قطعی تلفن ثابت و برطرف کردن خرابی آنها آشنایی دارید؟ در این مقاله، به نحوۀ اعلام خرابی تلفن ثابت با موبایل، پیگیری قطعی خط تلفن ثابت، علت بوق اشغال زدن آن، پرداخت قبض تلفن ثابت و رفع این مشکلات به روشهای گوناگون، میپردازیم.
علتهای قطعی تلفن ثابت
دلایل متفاوتی برای قطعی تلفن ثابت وجود دارند. برای مثال، ممکن است عوامل فنی و محیطی خانه و کابلهای تلفنتان دچار مشکلی شده باشند و یا شما فراموش کنید که قبض تلفن ثابت خود را پرداخت کنید. در هر صورت، نگران نباشید! همۀ این مسائل بهراحتی قابل بررسی و رفع شدن هستند.
نقش پرداخت قبض در قطع تلفن
اولین و مهمترین دلیل قطعی تلفن ثابت، فراموشی یا عدم پرداخت قبض تلفن است. پیش از بررسی مشکلات احتمالی دیگر، از پرداخت قبض خود اطمینان حاصل کنید. برای انجام این کار، کافی است با شماره تلفن 2000 تماس حاصل فرمایید. این تلفن گویا میزان بدهی شما را در صورت وجود، اعلام خواهد کرد. همچنین، میتوانید از طریق تماس با همین شماره، قبض تلفن ثابت خود را پرداخت نیز بنمایید.
برای دریافت قبض برق با پیامک اول باید شمارۀ همراه کسی را که معمولاً قبض برق را پرداخت میکند، در سیستم ثبت کنید.
بررسی دلایل فنی و محیطی
در صورتی که از پرداخت قبض تلفن ثابت خود مطمئن هستید، میتوانید در گام بعدی به بررسی انواع دلایل فنی و محیطی بپردازید.
-
مشکلات سیمکشی داخلی
مخابرات مسئول رساندن سیم تلفن تا درب منزل و دادن یک خط تلفن به شما است. این به این معناست که سیمکشی داخلی ساختمان، مربوط به مراحل ساخت منزل است. همۀ سیمهای شرکت مخابرات در جعبۀ تلفن اصلی ساختمان دیده میشوند. این جعبه معمولاً در ورودی ساختمان، زیرزمین و یا حیاط نصب میشود. با وصل کردن یک دستگاه تلفن به سیمهای هر واحد میتوان صدای بوق آزاد را شنید.
اگر تمام خطوط ساختمان بوق آزاد دارند، به این معنا است که سیگنال مخابراتی دریافت میکنید و مشکل قطعی تلفن ثابت شما احتمالاً از سیمکشی داخل ساختمان است.
-
محل سیمهای فرعی تلفن ثابت
همۀ سیمهای تلفن ساختمان در ورودی کابل مخابرات ساختمان قرار میگیرد و برای هر واحد، بهصورت جداگانه، سیمکشی تلفن انجام میشود که از طریق نصب پریز تلفن قابل استفاده است. عبور سیمهای فرعی تلفن که داخل هر واحد کشیده میشود، بهصورت روکار از زیر فرشها و کنار دیوارها موجب آسیب به سیم تلفن و قطعی آن میشود. پیش از تماس با مخابرات برای پیگیری قطعی تلفن ثابت، از سالم بودن سیمهای فرعی تلفن خود مطمئن شوید.
-
پریز تلفن ثابت
اگر پریز تلفن، اتصال یا خرابی داشته باشد، اختلال، نویز و قطعی تلفن ثابت را به همراه خواهد داشت. در صورتی که تلفن ثابتتان قطع شده است، برای اطمینان از عدم خرابی پریز تلفن، تلفن را به پریز دیگری وصل کنید. چنانچه مشکل قطعی بهخاطر خرابی پریز باشد، با این تست مشخص خواهد شد.
گاهی پیش میآید که قطعی تلفن ثابت به دلیل قطعی سوکت سر سیم آن است. بهتر است از یک سیم سوکتدار دیگر استفاده کنید تا مطمئن شوید که مشکل از خرابی سوکت است یا خیر.
قطعی تلفن ثابت از سمت مخابرات
گاهی تلفن ثابت توسط خود شرکت مخابرات قطع میشود. دلایل مختلفی برای این نوع قطعی وجود دارد که رایجترین آن عدم پرداخت بهموقع قبض تلفن است. اما دلایل دیگری که میتوان برای قطعی تلفن از سمت مخابرات بیان کرد، عبارتند از:
- قطع تلفن ثابت به سبب سوءاستفاده از تلفن و ایجاد مزاحمت برای مشترکان دیگر
- قطع به علت دخالت در سیمکشی و تغییر مکان غیرمجاز و گرفتن انشعاب
- قطع به دستور مراجع قضایی به سبب وجود شاکی
- قطع تلفنهای غیرمجاز
- قطع به علت بدهی سایر خطوط
که در تمام این موارد، برای حل مشکل لازم است مالک خط تلفن شخصاً به شرکت مخابراتی منطقه مراجعه کند.
روشهای رفع قطعی تلفن ثابت
همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، روشهای متنوعی برای رفع قطعی تلفن ثابت وجود دارد. در صورتی که تلفن ثابت شما بهخاطر وجود مشکلات محیطی قطع شده است، با تعمیر آنها میتوانید آن را مجدداً وصل نمایید. در غیر این صورت، از روشهایی که در اینجا آوردهایم، بهره ببرید:
پرداخت قبض تلفن ثابت
محتملترین دلیل قطعی تلفن ثابت، عدم پرداخت قبضتان است. برای بررسی میزان بدهی و پرداخت قبض جهت رفع قطعی تلفن ثابت، میتوانید از روش پرداخت قبض تلفن ثابت انتخابیتان استفاده نمایید.
-
پرداخت تلفنی قبض از طریق سامانه ۲۰۰۰ و ۱۸۱۸
تماس با سامانههای تلفنی 2000 و 1818 برای کسب اطلاعات لازم دربارۀ صورتحساب تلفن ثابتتان، یکی از آسانترین راهها است. شما میتوانید بهصورت رایگان و از طریق خط تلفن ثابتتان، یا تلفن همراه با شمارهگیری کد مربوط به محل زندگیتان، با سامانۀ 2000 تماس گرفته و قبض تلفن خود را پرداخت کنید. معمولاً رفع قطعی تلفن ثابت در هنگام استفاده از این روش، تا دو روز کاری طول میکشد؛ با این حال، میتوانید برای تسریع این فرآیند، با شرکت مخابرات محل زندگی خود تماس گرفته و کد رهگیری پرداخت قبضتان را به ایشان ارائه دهید.
سامانۀ 1818 برای ساکنین استانهای تهران و البرز طراحی شده است. این سامانه میتواند صورتحساب پایاندوره و میاندورۀ تلفن ثابت شما را در اختیارتان بگذارد. همچنین، سامانۀ 1818 با بانکهای ملی، صادرات و ملت همکاری کرده و در صورت پرداخت قبض از طریق استفاده از ATM یا خدمات آنلاین این بانکها، فرآیند وصل مجدد تلفن ثابتتان را کوتاهتر پیش خواهد برد.
-
پرداخت قبض تلفن ثابت با کد دستوری
روش بعدی برای پرداخت قبض تلفن ثابت جهت رفع قطعی آن، استفاده از کدهای دستوری است. برای انجام این کار، مراحل زیر را طی کنید:
- در ابتدا، کد دستوری زیر را در تلفن همراه خود شمارهگیری نمایید.
*2020#
2. سپس، گزینۀ 3 یا پرداخت قبض تلفن را انتخاب کنید.
3. شماره تلفن ثابت خود را با فرمت خواستهشده، تایپ کنید.
حتما بخوانید: سایبر ماندی چیست؟ روشهای افزایش فروش در دوشنبه سایبری
4. با وارد کردن اطلاعات حسابتان، اقدام به پرداخت قبض و رفع قطعی تلفن ثابت نمایید.
-
پرداخت قبض تلفن ثابت از طریق سامانۀ مخابرات من
برای استفاده از سامانۀ مخابرات من برای پرداخت قبض و رفع قطعی تلفن خود، مراحل زیر را طی نمایید:
- به سامانۀ «مخابرات من» به آدرس my.tci.ir وارد شوید.
- اگر اولین بار است که از این سامانه استفاده میکنید، اطلاعاتتان را تکمیل نمایید.
- از قسمت «افزودن خط» شمارۀ تلفن ثابت خود که قصد بررسی میزان بدهی آن را دارید، وارد کنید.
- کد تأیید ارسالشده به مالک تلفن ثابت را وارد نمایید تا احراز هویت تکمیل شود.
روش اول: پرداخت قبض شخصی
- برای مشاهدۀ صورتحساب تلفن ثابت خود، پیشخوان مخابرات من خود را چک کنید.
- در اینجا میتوانید با انتخاب «میان دوره» یا «پایان دوره» بدهی خود را پرداخت نمایید و به رفع قطعی تلفن ثابت بپردازید.
روش دوم: پرداخت قبض دیگران
- در سامانۀ مخابرات من به بخش پیشخوان وارد شوید.
- نوع تلفن را مشخص کنید.
- شمارۀ تلفن ثابت را با فرمت 2112345678 وارد کنید.
- نوع «میان دوره» یا «پایان دوره» را مشخص کنید.
- دکمۀ «استعلام و پرداخت» را انتخاب کنید.
- تصویر قبض مورد نظر در بخش «مشاهدۀ جزئیات» را بررسی کنید.
- در نهایت، به پرداخت قبض تلفن ثابت اقدام نمایید.
چک کردن خط تلفن از طریق مخابرات
برای رفع قطعی تلفن ثابت خود، میتوانید از طریق سامانۀ مخابرات من، خط تلفنتان را بررسی نمایید.
استفاده از سامانههای مخابرات برای اعلام خرابی
در صورتی که مراحل بالا را طی کردید و متوجه شدید که قبض خود را پرداخت کرده و بدهی ندارید، میتوانید پس از ورود به سامانۀ مخابرات من، خرابی خط تلفن ثابت را با گامهای زیر، به مخابرات گزارش دهید:
- از ماژول «خدمات» گزینۀ «خدمات تلفن ثابت» را انتخاب کنید و وارد بخش «مشاهدۀ خدمات» شوید.
- سپس، از بخش «اعلام خرابی خط تلفن» روی گزینۀ «فرم درخواستی/پیگیری» کلیک کنید.
- شماره تلفن ثابت خود را تأیید کنید.
- پس از تأیید درخواست اعلام خرابی، کد رهگیری که به شما تعلق میگیرد را دریافت کنید و منتظر پاسخ نهایی از سمت شرکت مخابرات بمانید.
اگر مشکل قطعی تلفن ثابت بعد از 24 ساعت، همچنان برطرف نشد، به مرکز مخابرات منطقۀ خودتان مراجعه کنید و یا با واحد ارتباط مردمی شرکت مخابرات استان خودتان تماس بگیرید.
شماره تماس واحد ارتباط مردمی شرکت مخابرات استان تهران ۲۰۹۰ است.
نکات پایانی و توصیهها
قطعی تلفن ثابت مشکل دشواری نیست؛ اما باعث سردرگمی و کلافگی میشود. در بسیاری از موارد، مشکل قطعی و خرابی تلفن مربوط به مخابرات نیست؛ ولی طبق عادت، افراد زیادی اولین راه برای حل این مشکل را ماس با خط 20117 مخابرات میدانند.
بد نیست در کنار ثبت شماره در سیستم خرابی تلفن مخابرات، بررسیهای دیگر را نیز انجام دهیم تا مشکل قطعی تلفن ثابت را سریعتر حل کنیم. در این مطلب برخی از آسانترین راهها برای بررسی خرابی تلفن را برایتان شرح دادیم. در صورتی که سؤالی در اینباره دارید، از طریق بخش نظرات با ما در ارتباط باشید.