دریافت کد رهگیری مالیاتی برای دستگاههای کارتخوان (POS) یکی از الزامات قانونی برای کسبوکارها در ایران محسوب میشود. این فرآیند به منظور شفافسازی تراکنشهای مالی و جلوگیری از فرار مالیاتی طراحی شده است.
زمانیشما بخواهید برای هر کسبوکاری، دستگاه کارتخوان تهیه کنید، باید ابتدا فرمهای مالیاتی را پر کرده و کد رهگیری دریافت کنید. در ادامه، مراحل دریافت کد رهگیری مالیاتی، مدارک مورد نیاز و نکات مهم مرتبط با آن را بررسی میکنیم. اگر به دنبال گرفتن کد مالیاتی برای کارتخوان هستید، در این مقاله، اطلاعات مهمی در اینباره نوشته شده است.
مدارک مورد نیاز برای دریافت کد رهگیری مالیاتی
مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقیقی و حقوقی که قصد دریافت کارت خوان لمسی یا معمولی دارند، متفاوت است. در ادامه این مدارک را برای هر دو گروه آوردهایم:
اشخاص حقیقی | اشخاص حقوقی |
کپی کارت ملی | کپی اساسنامه شرکت |
کپی شناسنامه | کپی روزنامه رسمی تاسیس و آخرین تغییرات |
کپی جواز کسب (در صورت وجود) | کپی کارت ملی و شناسنامه اعضای هیئت مدیره |
کپی اجارهنامه یا سند مالکیت محل فعالیت | کپی اجارهنامه یا سند مالکیت محل فعالیت |
کپی قبض خدماتی (آب، برق یا گاز) | کپی قبض خدماتی (آب، برق یا گاز) |
بهتر است قبل از آماده کردن مدارک و مراجعه برای دریافت کد رهگیری، تحقیقات کاملی در مورد مالیات کارتخوان سیار چقدر است یا اینکه مالیات به چه صورت محاسبه میشود، داشته باشید.
بررسی مراحل دریافت کد رهگیری مالیاتی برای کارتخوان
پس از آماده کردن مدارک و بررسی در مورد بهترین کارت خوان سیار یا غیر سیار، باید مراحل زیر را برای دریافت کد رهگیری مالیاتی طی کنید:
- ورود به سامانه سازمان امور مالیاتی کشور: به وبسایت رسمی سازمان امور مالیاتی به نشانی tax.gov.ir مراجعه کنید.
- انتخاب گزینه «پیش ثبتنام و ثبتنام الکترونیک»: در صفحه اصلی، این گزینه را انتخاب کنید تا به بخش مربوطه هدایت شوید.
- ورود به بخش پیش ثبتنام: در این مرحله، نوع مودی (حقیقی یا حقوقی) و کد ملی یا شناسه ملی را وارد کرده و به مرحله بعد بروید.
- تکمیل اطلاعات اولیه: اطلاعاتی مانند کد پستی، شماره تلفن همراه و سایر اطلاعات هویتی را وارد کنید. توجه داشته باشید که شماره تلفن همراه باید به نام خودتان باشد.
- دریافت کد فعالسازی: پس از وارد کردن اطلاعات، کد فعالسازی به شماره تلفن همراه شما ارسال میشود. این کد را در سامانه وارد کنید تا به مراحل بعدی دسترسی پیدا کنید.
- تکمیل اطلاعات تکمیلی: اطلاعات مربوط به محل فعالیت، نوع کسبوکار و سایر جزییات را وارد کرده و تایید نهایی را انجام دهید.
- دریافت کد رهگیری: پس از تایید نهایی، کد رهگیری ۱۰ رقمی به شما اختصاص داده میشود که باید آن را برای مراحل بعدی نگهداری کنید.
در نظر داشته باشید که اگر فروش آنلاین برای شما اهمیت بیشتری دارد و نیاز به درگاه پرداخت دارید نیز باید برای دریافت کد رهگیری مالیاتی برای درگاه پرداخت اقدام کرده و با تهیه کردن درگاه پرداخت و سامانه پیامکی میتوانید فاکتور و لینک پرداخت را برای مشتریان ارسال کنید.
نکات مهم در دریافت کد رهگیری مالیاتی کارتخوان
برای دریافت کد رهگیری مالیاتی و محاسبه کارمزد دستگاه پوز، نکات زیر را مد نظر داشته باشید تا چالشی برای شما ایجاد نشود:
- ضرورت دریافت کد رهگیری: بر اساس قوانین جاری، تمامی افرادی که از دستگاههای کارتخوان استفاده میکنند، ملزم به دریافت کد رهگیری مالیاتی هستند. دریافت نکردن این کد میتواند منجر به مسدود شدن دستگاه کارتخوان شود.
- صحت اطلاعات وارد شده: اطلاعات وارد شده در سامانه باید دقیق و مطابق با مدارک ارائه شده باشد. در صورت وجود مغایرت، ممکن است فرآیند ثبتنام با مشکل مواجه شود.
- نگهداری کد رهگیری: کد رهگیری دریافت شده را به دقت نگهداری کنید، زیرا برای ورود به سامانههای مالیاتی و پیگیریهای بعدی به آن نیاز خواهید داشت.
- پیگیری وضعیت ثبتنام: پس از تکمیل مراحل، با استفاده از کد رهگیری، وضعیت ثبتنام خود را در سامانه پیگیری کنید.
- بهروزرسانی اطلاعات: در صورت تغییر در اطلاعات کسبوکار یا محل فعالیت، باید اطلاعات خود را در سامانه بهروزرسانی کنید تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود.
با رعایت این مراحل و نکات، بهصورت قانونی میتوانید از دستگاه کارتخوان در کسبوکار خود استفاده کرده و از مزایای آن بهرهمند شوید. اگر موقعیت خاصی مانند تبلیغات بلک فرایدی پیش رو است و برنامهای برای این مناسبت دارید، بهتر است، از قبل کد رهگیری مالیاتی کارتخوان و دستگاه کارتخوان، حتی دربرخی مواقع بیش از یک دستگاه، تهیه کنید تا مشتریانتان راحتتر و سریعتر بتوانند خرید کنند.
دریافت کد مالیاتی برای کارتخوان و درگاه پرداخت؛ راهی برای افزایش رفاه مشتریان
دریافت کد رهگیری مالیاتی برای دستگاه کارتخوان و درگاه پرداخت، علاوه بر الزامی بودن از نظر قانونی، گامی مهم برای شفافسازی مالیاتی و افزایش اعتماد مشتریان به کسبوکار شماست. با انجام صحیح مراحل ثبتنام و رعایت نکات مرتبط، نه فقط میتوانید به صورت قانونی از مزایای دستگاههای کارتخوان بهرهمند شوید، بلکه تجربه خرید آسانتر و بهتری را نیز برای مشتریان خود فراهم خواهید کرد.
توجه به این موضوع به بهبود فرآیندهای مالی کسبوکار و افزایش رضایت مشتریان منجر میشود. بررسی قیمت پنل اس ام اس و ارسال پیامکهای تخفیفاتی و اطلاع رسانی برای مشتریان نیز اهمیت ویژهای دارد. اگر قصد دریافت پنل پیامکی دارید، پنل پیامکی فراز اساماس با امکانات متنوع و متناسب با نیاز کسبوکارهای مختلف، گزینهای مناسب برای شما خواهد بود.