دراپ شیپینگ چیست؟ آموزش دراپ شیپینگ +ایده‌ها و راهنمای شروع کار

معرفی کامل دراپ شیپینگ و آموزش راه‌اندازی کسب و کار مبتنی بر دراپ شیپینگ


معرفی کامل دراپ شیپینگ و آموزش راه‌اندازی کسب و کار مبتنی بر دراپ شیپینگمعرفی کامل دراپ شیپینگ و آموزش راه‌اندازی کسب و کار مبتنی بر دراپ شیپینگ
راهنمای مطالعه

دراپ شیپینگ، یکی از تکنیک‌های مطرح در تجارت الکترونیک بوده که توجه بسیاری را در طی سال‌های گذشته به‌دلیل سهولت در استفاده و امکان کسب درآمد بالا جلب کرده است. بسیاری از کارآفرینان که به‌دنبال اجتناب از هزینه‌های جانبی راه‌اندازی یک کسب‌وکار بوده‌اند، از مدل دراپ شیپینگ استقبال کرده‌اند. در این مقاله می‌خواهیم با آموزش صفر تا صد دراپ شیپینگ، مزایا و ایده‌های آغاز کار آشنا شویم؛ اگر شما نیز به‌دنبال راه‌اندازی کسب‌وکاری ساده، کم‌هزینه و پردرآمد بر پایه دراپ شیپینگ هستید، مطالعه این مقاله، بدون تردید مفید خواهد بود.

دراپ شیپینگ چیست؟

دراپ شیپینگ نوعی روش تکمیل یا پردازش سفارش است که طی آن، یک کسب‌وکار نیازی به داشتن انبار برای نگهداری از محصولات خود ندارد. در واقع، فروشگاه محصول را می‌فروشد و سفارش فروش را به تأمین‌کننده می‌فرستد و تأمین‌کننده، سفارش را به مشتری ارسال می‌کند. در این حالت، واسطه هیچ هزینه‌ای را تا زمان خرید کالا توسط مشتریان، پرداخت نمی‌کند.

این روش می‌تواند رویکردی برد-برد برای همه  تلقی شود. فروشندگان به‌دنبال تبلیغ و ترغیب مشتریان برای خرید کالا هستند و نیازی به مدیریت انبار و موجودی محصول ندارند؛ تأمین‌کنندگان صرفاً به‌دنبال تولید و عرضه کالاها هستند و نیازی به خرده‌فروشی ندارند؛ مشتریان نیز می‌توانند به محصولاتی دسترسی پیدا کنند که امکان خرید آن‌ها را در فروشگاه‌های محلی خود ندارند.

دراپ شیپینگ چیست دراپ شیپینگ چیست

دراپ شیپر کیست؟ واسطه‌ای بین مشتری و تامین‌کننده

پس از بیان معنی دراپ شیپینگ، دراپ شیپر را معرفی می‌کنیم. دراپ شیپر واسطی بین مصرف‌کنندگان و تأمین‌کنندگان بوده که هدف او، تبلیغ کالاهای تولیدی تأمین‌کننده‌ها به مشتریان است. کسب‌وکارهای خرده‌فروشی عملاً نوعی دراپ شیپر محسوب می‌شوند. کسب‌وکار دراپ شیپرها به‌سرعت در حال رشد است، به‌نحوی‌که طبق تحقیقات و نظرسنجی‌های مختلف اعم از نظرسنجی پیامکی و نظرسنجی اینترنتی وبسایت www.dropshipping.com، انتظار می‌رود بازار دراپ شیپینگ به میزان 30 درصد تا سال 2027 رشد کرده و ارزش آن به 500 میلیارد دلار برسد.

فرایند اجرای دراپ شیپینگ چگونه است؟

بزرگ‌ترین تفاوت بین دراپ شیپینگ و مدل خرده‌فروشی استاندارد، انبار نکردن و موجودی محصول توسط عامل فروش است. در واقع، فروشنده موجودی را در صورت نیاز از تولیدکننده یا عمده‌فروش برای برآورده کردن سفارش، می‌خرد. مراحل گام‌به‌گام نحوه اجرا دراپ شیپینگ عبارت‌اند از:

–         شما می‌توانید تأمین‌کننده‌ای را پیدا کنید که سرویس‌های دراپ شیپینگ را عرضه می‌کند. سپس محصولاتی را بین کالاهای آن‌ها انتخاب کنید و به فروشگاه آنلاین خود اضافه کنید.

–         مشتری سفارش را برای محصول در فروشگاه آنلاین شما ثبت می‌کند.

–         شما می‌توانید از طریق ابزارهای مختلف از جمله پنل پیامک، ایمیل یا تماس مستقیم، جزئیات سفارش را به تأمین‌کننده دراپ شیپینگ ارسال کنید.

–         تأمین‌کننده سفارش را آماده کرده و به‌طورمستقیم به مشتری و با نام تجاری شما ارسال می‌کند.

–         شما قیمت عمده‌فروشی را به تأمین‌کننده پرداخت می‌کنید و مابه‌التفاوت قیمت فروش خود به مشتری و خرید از تأمین‌کننده را به‌عنوان سود دریافت می‌کنید.

معرفی مزایای دراپ شیپینگ

دراپ شیپینگ، به دلایل مختلف، یکی از جذاب‌ترین مدل‌های خرده‌فروشی است. برخی از مزایای اصلی این ایده کسب‌وکار عبارت‌اند از:

هزینه‌های ناچیز راه‌اندازی دراپ شیپینگ

شاید بپرسید هزینه‌های راه‌اندازی در دراپ شیپینگ یعنی چه؟ اگر از دراپ شیپینگ و ابزارهای رایگان یا کم‌هزینه برای راه‌اندازی فروشگاه آنلاین خود استفاده کنید، هزینه‌های شما به‌شدت کاهش می‌یابد. نیازی به خرید انبار نیست، زیرا تأمین‌کنندگان شما، مسئولیت نگهداری و ارسال محصولات را برعهده دارند (البته ممکن است در مواردی، هزینه ارسال کالا بر عهده شما باشد.)

به انبارداری نیازی ندارید

با دراپ شیپینگ، نیازی به تأمین فضای نگهداری یا پر کردن انبار ندارید. همچنین نیازی به پرداخت هزینه‌های کارگر انبار که هر ساله افزایش می‌یابد، نخواهید داشت.

کاهش هزینه‌ها؛ مهم‌ترین مزیت دراپ شیپینگ کاهش هزینه‌ها؛ مهم‌ترین مزیت دراپ شیپینگ

امکان انتخاب انواع محصولات

از آنجایی که در دراپ شیپینگ نیازی به فضای نگهداری فیزیکی وجود ندارد، شما می‌توانید به اندازه دلخواه یا موردنیاز، محصولات متعددی را انتخاب کرده و بفروشید. علاوه بر این، اگر کالایی فروش مطلوبی نداشته باشد، فرصت عودت سریع محصول را دارید.

امکان فعالیت در همه‌جا و بدون محدودیت مکانی

در گذشته، خرده‌فروشان مجبور بودند صرفاً در فروشگاه خود فعالیت کنند. اما در کسب‌وکارهای دراپ شیپینگ فقط از طریق یک سایت یا صفحه‌ای در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید در هر نقطه جغرافیایی اقدام به فروش و مدیریت کسب‌وکارتان کنید.

همچنین می‌توانید از بسیاری ابزارهای جدید و کاربردی مانند پنل پیامکی، نرم‌افزارهای مدیریت سفارش‌ها و سایر ابزارها برای مدیریت آنلاین فعالیت‌های خود استفاده کنید. شاید بپرسید کاربرد پنل پیامکی چیست؟ در پاسخ باید بگوییم با استفاده از پنل پیامکی می‌توانید علاوه‌بر اطلاع‌رسانی به تأمین‌کننده درباره خرید محصولات، کلیه اطلاعات لازم به مشتریان اعم از زمان و نحوه ارسال و همچنین مشخصات سفارش را ارسال کنید. علاوه‌بر این، با پنل پیامکی، امکان ارسال تبلیغات خود را به طیف گسترده‌ای از مخاطبان دارید.

در دراپ شیپینگ مدیریت اتومات کسب‌وکار وجود دارد

هنگامی که فروشگاه آنلاین خود را تأسیس کردید، به‌فکر مدیریت خودکار بخش بزرگی از سفارش‌های روزانه باشید. هر چند شما همچنان باید به‌دقت خدمات مشتریان و تبلیغات بازاریابی را پایش کنید، اما می‌توان فرایندهای خرید، سفارش‌گذاری و ارسال را به‌صورت خودکار انجام داد.

درآمد بیشتر در روزهای خاص

ازآنجایی‌که در دراپ شیپینگ نیازی به انبار محصولات نیست، به‌راحتی می‌توان بیش از حد تصور اقدام به دریافت سفارش کالا از سمت مشتریان کرد. این کار کمک می‌کند که شما در برخی از روزهای سال مانند مناسبت‌ها فروش و درآمد بیشتری داشته باشید.

برای مثال مناسبت‌هایی مانند ولنتاین، بلک فرایدی، شب یلدا و عید نوروز از روزهای پرفروش برای دراپ شیپینگ‌ها محسوب می‌شوند. اگر به‌تازگی در حال تدوین یک تقویم مناسبتی با هدف برگزاری کمپین‌های فروش هستید و قصد فروش بیشتر دارید، حتما باید این مناسبت‌ها را در نظر بگیرید. اگر در ابتدای این مسیر قرار دارید و می پرسید بلک فرایدی چیست، از شما دعوت می‌کنیم که مقاله مربوط به پرتخفیف‌ترین روز سال یعنی جمعه سیاه را در مجله فراز اس ام اس بخوانید.

ایده‌های مناسب برای شروع دراپ شیپینگ را بشناسید

بهترین ایده‌های آغاز کسب‌وکار دراپ شیپینگ عبارت‌اند از:

فروش محصولات آرایشی و بهداشتی

صنعت محصولات آرایشی و بهداشتی در سال 2023، گردش مالی 274 میلیارد دلاری را در سراسر جهان تجربه کرد و طبق نظر بسیاری از کارشناسان، این آمار طی 5 سال آینده، رشد معناداری خواهد داشت. برای آغاز دراپ شیپینگ و عرضه محصولات آرایشی و بهداشتی، باید سرمایه‌گذاری ویژه‌ای روی تبلیغات کنید.

با‌توجه‌به نیازهای مخاطبان خود، باید کلیه جزئیات مانند متن تبلیغ لوازم آرایشی، چگونگی تبلیغ مؤثر، شبکه‌سازی و روش‌های گوناگون بازاریابی را در نظر بگیرید. علاوه‌بر این، باید از کیفیت بالای محصولات از طرف تأمین‌کنندگان، اطمینان حاصل کنید.

فروش آنلاین لباس و زیورآلات

صنعت پوشاک، یکی از بزرگ‌ترین بازارهای جهان با ارزش حدود 1.8 تریلیون دلار است. در ایران هم بسیاری از کسب‌وکارهای آنلاین، با تمرکز بر عرضه انواع پوشاک و زیورآلات خانم‌ها و آقایان راه‌اندازی شده‌اند و به موفقیت‌های چشمگیری نیز دست‌یافته‌اند. تنوع محصولات، ریسک و هزینه ناچیز در مقایسه با سایر کسب‌وکارها و امکان فروش گسترده و حتی بین‌المللی، موجب شده است تا دراپ شیپینگ در حوزه پوشاک، رونق فراوانی داشته باشد.

فرش و صنایع دستی؛ هنر را صادر کنید

ایران، یکی از مهم‌ترین مراکز تولید انواع فرش و صنایع دستی در جهان به شمار می‌آید. بسیاری از گردشگرانی که از شهرهای مختلف ایران بازدید می‌کنند، یکی از انواع صنایع دستی یا قالیچه‌های دستباف و ماشینی را به‌عنوان سوغاتی خریداری می‌کنند. باتوجه‌به این توضیحات، چرا شما به‌دنبال ایجاد دراپ شیپینگ پرسود در حوزه فرش و لوازم دست‌ساز نباشید؟ ابتدا باید با سلیقه مخاطبان خود به‌خصوص مشتریان خارجی آشنا شوید. ازآنجایی‌که باید شیوه ارتباطات مؤثر با کاربران خود را بدانید، حتماً در مواردی مانند شیوه عرضه محصولات، تبلیغات و جزئیات دیگر مانند متن تبلیغات فرش به زبان فارسی و انگلیسی توجه کنید. تنوع هر چه بیشتر در عرضه محصولات، کمک شایانی به مشتریان در انتخاب محصول موردنظر آن‌ها می‌کند.

راهنمای شروع دراپ شیپینگ

پس از آموزش صفر تا دراپ شیپینگ، می‌خواهیم با نحوه آغاز دراپ شیپینگ آشنا شویم. هنگامی که می‌خواهید کسب‌وکار خود را در حوزه دراپ شیپینگ ایجاد کنید، با هزاران محصول متفاوت مواجه می‌شوید. برای یافتن محصولات مناسب برای فروش، به مراحل زیر توجه کنید:

مخاطب هدف خود را بشناسید

در هر زمینه‌ای که قصد فعالیت در حوزه دراپ شیپینگ را دارید، حتماً به ارزش‌ها، اولویت‌ها، نیازها و رفتارهای خرید مخاطبان خود توجه کنید. از عبارات کلی برای توصیف فعالیت خود پرهیز کنید. سعی کنید از جزئیاتی استفاده کنید که مخاطبان شما، مایل به خرید شده و به مشتری تبدیل شوند.

به‌دنبال محصولات پرطرفدار باشید

چه نوع محصولاتی بین خریداران هدف شما، جذاب هستند و چه محصولاتی، طرفدار بیشتری دارند؟ از منابعی مانند گوگل‌ترندز (Google Trends)، گوگل کیوورد پلنر (Google keywork Planner) و رسانه‌های اجتماعی برای مشاهده محصولاتی که مورداستقبال خریداران قرار دارند، استفاده کنید.

رقبا را تحلیل کنید

فهرستی از اصلی‌ترین رقبای خود را تهیه کنید. وب‌سایت‌های آن‌ها را به‌طورکامل بررسی کنید تا از نحوه قیمت‌گذاری، توصیف محصولات و بازاریابی کالاهای آن‌ها مطلع شوید. از شیوه‌های تبلیغاتی رقبا آگاهی پیدا کرده و تلاش کنید از تکنیک‌های بازاریابی آن‌ها الگو بگیرید.

ایده کسب‌وکار خود را پیاده کنید

پس از تحقیق کامل، نوع محصولات موردنظر خود را تعیین کنید. محصولاتی را عرضه کنید که به‌نوعی با یکدیگر در ارتباط هستند. همچنین در انتخاب محصول، به تأمین‌کننده و کیفیت محصولات آن نیز توجه کنید. فراموش نکنید که با ارائه محصول با کیفیت و تحویل به‌موقع محصولات، کسب‌وکار پایداری خواهید باشید.

با تأمین‌کنندگان حرفه‌ای، مشارکت کنید

یافتن تأمین‌کنندگان مناسب، اهمیت حیاتی در موفقیت شما دارد. بسیاری از فعالان حوزه دراپ شیپینگ معتقدند که یافتن تأمین‌کننده شایسته، مهم‌ترین عامل در راه موفقیت کسب و کار آن‌ها محسوب می‌شود. یک تأمین‌کننده نه‌تنها باید به‌خوبی از عهده ارائه سفارش‌های مشتریان برآید، بلکه باید همزمان با رشد کسب و کارتان، پاسخ‌گوی نیازهای روز افزون شما باشد.

فروشگاه آنلاین خود را بسازید

یک فروشگاه آنلاین که کلیه شاخصه‌های یک فروشگاه کامل را دارد، باعث ارتقای اعتبار شما و ایجاد احساس امنیت میان مشتریان برای خرید می‌شود. پس از ساخت فروشگاه آنلاین، حتماً به‌دنبال بهره‌مندی از بهترین شیوه‌های تبلیغاتی باشید. برای اطلاع‌رسانی به مشتریان خود، می‌توانید از روش‌هایی مانند ایجاد صفحه اختصاصی در رسانه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ یا پنل پیامکی استفاده کنید. البته برای‌آنکه هزینه‌های خود را مدیریت کنید، کلیه جوانب لازم مانند هزینه ارسال ایمیل یا قیمت پنل پیامکی را در نظر بگیرید.

ایجاد فروشگاه آنلاین، راهکاری برای استفاده از دراپ شیپینگ ایجاد فروشگاه آنلاین، راهکاری برای استفاده از دراپ شیپینگ

به‌دنبال برندسازی باشید

بسیاری از کاربران این پرسش را مطرح می‌کنند که برندسازی کسب‌وکار دراپ شیپینگ یعنی چه؟ برندسازی به معنای ایجاد یک هویت منحصربه‌فرد و همسو با مخاطب هدف شماست. برای برندسازی، باید نیازهای مشتری ایده‌آل خود را بشناسید و سپس با ارزش‌های کسب‌وکارتان، درآمیزید. بخش بزرگی از برندینگ کسب‌وکار شما، شامل ایجاد یک لوگو و انتخاب ترکیب رنگی مناسب و طراحی حروف به نحوی است که منعکس‌کننده شخصیت برندتان باشد.

خرید یک پنل پیامکی؛ ارزان‌ترین راه افزایش مشتری در دراپ شیپینگ

در این مقاله تلاش کردیم به سوال پرتکرار «دراپ شیپینگ چیست» پاسخ دهیم. دراپ شیپینگ، روشی خلاقانه و جذاب برای کسب ثروت پایدار از طریق عرضه محصولات از تأمین‌کننده به مشتری است. هزینه‌های کم، انعطاف‌پذیری در عرضه محصولات و امکان دستیابی به سود مناسب، بخشی از مزایای این روش برای خرده‌فروشان محسوب می‌شود. باتوجه‌به نوپا بودن این شیوه کسب‌وکار در ایران، می‌توانید به فکر راه‌اندازی کسب‌وکار دراپ شیپینگ خود و دستیابی به درآمدی مناسب با این روش باشید.

آیا تا به حال تجربه راه‌اندازی یک کسب‌وکار با شیوه دراپ شیپینگ را داشته‌اید؟ یا اینکه آیا پیشنهاد بهتری برای افرادی که قصد شروع دراپ شیپینگ دارند را دارید؟ لطفا در قسمت نظرات انتهای همین صفحه درباره تجربه‌ها و نظرهای ارزشمندتان برای ما و خوانندگان فراز اس ام اس یادداشت بنویسید.
همچنین اگر قصد خرید یک پنل پیامکی کاربردی با امکانات به‌روز و ارسال انواع پیامک را داشتید، با کارشناسان واحد فروش فراز اس ام اس از طریق شماره تلفن‌های درج شده در سایت تماس بگیرید.