شرکتهای بسیاری مانند فولکس واگن داشتن باشگاه مشتریان را از عوامل موفقیت و محبوبیت برشمردهاند.
- چگونه میتوان به تدوین یک برنامه مؤثر و پربازده برای باشگاه مشتریان اقدام کرد؟
باشگاه مشتریان خود روشی برای ارتباط مؤثرتر با این مشتریان است. با توجه به اینکه مشتریان بلندمدت سود بیشتری نسبت به مشتریان کوتاهمدت دارند، در این بستر تلاش میشود مشتریان بلندمدت را زمان طولانیتری در کنار خود نگه دارند و تعداد آنها را بیشتر کنند. در باشگاه مشتریان امکانات ویژهای مانند کوپن، تخفیف ویژه، شرکت در برنامههای خاص و قرعهکشی ارائه میشود. در نهایت اینکه هدف باشگاه مشتریان حفظ مشتریان وفادار آن کسبوکار است.
باشگاه مشتریان چه مزیتهایی دارد؟
در نوع باشگاه مشتریان ترتیبی به هر مشتری در خریدهای اولیه، به ترتیب هدایا یا تخفیفهایی میدهند. برای در اسنپ شاپ فردی که خرید الی است، ۶۰٪ تخفیف شامل حالش میشود. کسی که خرید دومش است ۵۰٪ و نفر سوم ریال ۴۰٪ یا ارسال رایگان. در این نوع برنامه دقت داشته باشید که هدایا غیرقابلدسترس نباشند و واقع مشتری را به خرید بیشت تشویق کند.
۴. برنامه باشگاه مشتریان پولی
به همان دلیلی که حفظ مشتریان پر و پا قرص و افزودن آنها اهمیت دارد، باشگاه مشتریان نیز مهم است. در باشگاه مشتریان شما اطلاعات مشتری را از قبیل آدرس، شماره تلفن، سن، جنسیت و شغل را خواهید داشت. این ویژگیها بسته به خدماتی که ارائه میدهید میتواند متفاوت باشد. اگر فروشگاه لباس دارید، سن و جنسیت و اگر دفتر بیمه دارید شغل و نوع ماشین میتوانند اطلاعات کاربردی به حساب بیایند. این اطلاعات در کنار سابقه خرید مشتریان، اطلاعات ارزشمندی را به شما میدهد و به کمک آن میتوانید نیاز و سلیقه مشتری را پیدا کنید.
آشنایی با استراتژیهای بازاریابی، مطالعه و بررسی نمونههای موفق و در نهایت انجام آزمون خطا مسیری است که به داشتن برنامهای مؤثر برای ارتباط با مشتریان منجر میشود.
سخن آخر
- باشگاه مشتریان مجموعهای از مشتریان همراه با اطلاعاتشان است که خدمات مدون و خاصی را دریافت میکنند.
- هدف اصلی باشگاه مشتریان شناخت و حفظ مشتریان وفادار است. و پس از آن تبدیل مشتریان موقت به بلند است.
- باشگاه مشتریان به دو نوع باشگاه مشتریان بسته و باز تقسیم میشود.
- هر کسبوکار با توجه به خدمتی که ارائه میدهد میتواند از برنامههای مختلف باشگاه مشتریان اعم از برنامه ترتیبی، برنامه حساب ویژه، برنامه امتیازی و برنامه مبتنی بر ارزشهای مشترک استفاده کند.
شما میتوانید چندین نمونه از برنامههای باشگاه را با هم ترکیب کنید و با توجه به راهکاری که بیشترین بازدهی را دارد، از آنها استفاده کنید.
نمونههای باشگاه مشتریان موفق
در این قسمت از مقاله چند نمونه باشگاه مشتریان موفق که کسبوکارهای سراسر دنیا از آن استفاده میکنند را آوردهایم. هر چه بیشتر با نمونههای موفق آشنا شوید، خلاقیت بیشتری برای چیدن برنامه باشگاه خودتان میتوانید تدوین کنید.
۱. باشگاه مشتریان لگو
لگو برندی جهانی است که محبوبترین اسباببازیهای کودکان و بزرگسالان را میسازد. این برند برای مشتریان وفادار خود خدماتی مانند جوایز مخصوص، جوایزی که فقط همان یک نمونه از آن را تولید کردهاند و چند برابر کردن امتیازات را برای افرادی که از کالاهای تعیینشده خریداری کردهاند، را ارائه میدهد.
۲. باشگاه مشتریان استارباکس
راهاندازی باشگاه مشتریان به تنهایی کافی نیست. داشتن برنامهای حساب شده و دقیق برای آن قدم مهم بعدی است. در این برنامه شما باید تلاش کنید که مشتریان با توجه به امتیازاتی که دارند احساس ارزشمندی و متمایز بودن کنند.
- نیازهای مشتری و سلیقه او را بشناسید.
- هدفتان از راهاندازی باشگاه را مشخص کنید و با توجه به آن اقدام به جذب مشتری و حفظ آنان کنید.
- گروه هدف را تقسیمبندی کنید. آنان را برای مثال به مشتریان جدید، مشتریان پرخرید و مشتریان قدیمی تقسیم کنید.
- مزایای عضویت در باشگاه را به مشتریان توضیح دهید. چه در هنگامی که به باشگاه اضافه میشوند و چه زمانی که در باشگاه در دسته جدیدی قرار میگیرند.
- داشتن پشتیبانی از نکات مهم ارتباط مؤثر با مشتری است. راههای ارتباطی را برای پاسخ به مشتری به او شرح دهید.
- اطلاعاتی که از مشتریان به دست میآورید را دستهبندی کنید.
پرسشهای متداول
- باشگاه مشتریان چیست؟
در این برنامه، باشگاه با توجه به میزان خرید و استفاده مشتریان به آنها امتیاز میدهد و متناسب با امتیاز او از خدمات مختلفی مانند تخفیف یا شرکت در قرعهکشی بهرهمند میشود.