شناسایی بازار هدف براساس منطقه و ویژگیهای جغرافیایی
بهعنوان مثال استفاده از ویژگیهای جمعیت شناختی و شناسایی بازار هدف براساس درآمد و شغل منجربه دستهبندی و قرار دادن افراد در گروههای پردرآمد و کمدرآمد خواهد شد. در این مدل یک برند تولیدکننده ساعتهای لوکس میتواند پیامهای تبلیغاتیاش را فقط برای گروه پردرآمد ارسال کند. در بازاریابی درونگرا نیز توجهبه مارکتینگ بر بخش خاصی از بازار و پاسخ به نیاز گروه خاصی از مشتریان است. بهاینترتیب هزینه تبلیغات نیز کمتر خواهد شد.
اهمیت شناخت بازار هدف در افزایش سطح رضایت مشتریان و فروش
در بخشبندی بازار براساس ویژگیهای رفتاری، با رفتار واقعی بخشهای مختلف بازار سروکار داریم. در این بخش فاکتورهایی همچون میزان استفاده از محصول، شناخت نسبت به محصول، نوع نگرش و واکنش مشتریان و مخاطبان موردبررسی قرار میگیرد. برای شناسایی بازار هدف از طریق این ویژگی باید به پارامترهای مختلفی همچون خرید در یک بازه زمانی خاص، انتظار از محصول، الگوی خرید، وضعیت وفاداری، میزان آمادگی خریدار، نقش فرد تصمیمگیرنده و وضعیت استفادهکننده توجه کرد.
- خرید در بازه زمانی مشخص: تفکیک مواردی که باعث میشود افراد در یک بازه زمانی خاص و با شکلگیری یک نیاز مشترک اقدام به خرید کنند.
- بررسی مزیت خرید و انتظار از محصول: ممکن است انتظار افراد از خرید یک محصول خاص متفاوت باشد.
- بررسی عادات و الگوی خرید: افراد الگوی خرید متفاوتی دارند. بهعنوان مثال بعضی بهدنبال کیفیت و گروهی بهدنبال قیمت مناسب هستند.
- وضعیت وفاداری: بعضی مشتریان فقط مصرف کننده یک برند هستند. در مقابل گروهی هستند که برندهای مختلف برای خرید یک محصول انتخاب میکنند.
- آمادگی خریدار: شناسایی وضعیت خریدار و قرارگیری در کدام مرحله از خرید یکی از ویژگیهای رفتاری مهم برای شناسایی بازار هدف است. در این بخش CRM برای اطلاع از وضعیت آمادگی خریدار به کمک شما میآید.
- تصمیمگیرنده: نقش تصمیمگیرنده و بیشترین میزان نفوذ برای خرید بهمنظور شناسایی بازار هدف اهمیت ویژهای دارد. برای مثال برای خرید وسایل آشپزخانه خانمها بیشترین نفوذ را دارند و تقریبا تصمیمگیرنده نهایی هستند.
- وضعیت استفادهکننده: هر محصولی استفادهکننده بالقوه (کسی که اولین بار از یک محصول استفاده میکند) و استفادهکننده همیشگی (خریدار دائمی محصول) دارد. برای شناسایی بازار هدف، شناخت این گروه و ویژگیهای رفتاری آنها نقش تعیینکننده دارد.
ویژگیهای روانشناختی؛ شناسایی بازار هدف براساس باورهای مشتریان
راهنمای شناسایی بازار هدف؛ براساس ویژگیهای مشترک جامعه مشتریان
یکی از مراحل مهم در فرایند بازاریابی، شناسایی بازار هدف است. با جمعآوری اطلاعات از طریق مشاهده، تشکیل گروههای متمرکز و آمارگیری میتوان بازار هدف را شناسایی کرد. مشاهده رفتار مشتریان یکی از فرایندهای مفید برای جمعآوری اطلاعات دسته اول بهمنظور شناسایی و تعیین بازار هدف است. مثلا برای اطلاع از سطح رضایت مشتریان کافهتان میتوانید چند ساعت در روز میان مشتریان بنشینید و حالت چهره و صحبتهای آنها را زیر نظر بگیرید. حتی میتوانید برای ارتقای منو و طراحی آن مطابق با سلیقه مشتریان به کافه رقبا سر بزنید.
با بررسی این پارامترها در تعیین بازار هدف و استفاده از مناسبترین روش بازاریابی از میان انواع دیجیتال مارکتینگ برای جذب مشتریان موفقتر خواهید بود.
مدیران شرکتها و صاحبان کسبوکارهای کوچک و بزرگ میتوانند با خرید پنل پیامکی فراز اس ام اس، با در نظر گرفتن ویژگیهای خاصی همچون سن، جنسیت، شغل و محل سکونت برای مخاطبان خود پیامک هدفمند ارسال کنند. این خدمات پنل پیامکی فراز به شما در شناسایی بازار هدفتان کمک خواهد کرد.