معمولا و بهطور میانگین ۴ دسته پرسونای کلی برای هر بیزینسی تعیین میشود. برای تعیین پرسونا این سوالات راهنمای مناسبی به شمار میروند:
- مشتریان من چند ساله هستند؟
- آیا جنسیت خاصی را شامل میشوند؟
- درآمد این افراد چقدر است؟
- در کدام شبکه اجتماعی و چند دقیقه در روز فعالیت میکنند؟
- در کدام استان و منطقه ساکن هستند؟
- علاقهمندی و تفریحات مخاطبان برند من چیست؟
- چه وسایل یا خدماتی کیفیت زندگی آنها را بهبود میبخشد؟
قدم چهارم؛ ایجاد حس نیاز یا علاقه برای خرید محصول
پس از شناخت نیاز بازار، با ابزارهای موجود، مانند بازاریابی پیامکی با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید و مزایای رقابتی کسبوکارتان را به آنها نشان دهید. ایجاد وجه تمایز با رقبا فقط با بررسی فعالیتها، خدمات و محصولات آنها ممکن است؛ بنابراین همواره راههایی برای بررسی رقبا در نظر داشته باشید.
قدم دوم؛ سرمایهگذاری درست در هزینه و زمان با شناخت پرسونا
مشخص کردن پرسونا در مراحل اولیه تحقیق برند به ایجاد حس نیاز کمک میکند. شاید یک وسیله برای گروهی از مخاطبان مفید نباشد، اما برای گروه دیگر یک وسیله ضروری به شمار برود. ارائه محصول متناسب با علاقهمندی مخاطبان و رعایت نکات ریز در کارکرد محصول از دیگر اقدامات مهم و تاثیرگذار برای افزایش فروش بیشتر است.
محدود کردن انتخابها؛ یکی از راهکارهای عملی افزایش فروش
افزایش فروش همواره یکی از دغدغههای همه کسبوکارهای کوچک تا بزرگ به شمار میرود؛ رکود میزان فروش لطمه بزرگی به برنامههای تولیدی، خدماتی و بازاریابی برند وارد میکند؛ بنابراین در نظر داشتن برنامههای منظم برای افزایش درآمد و تغییر دادن این برنامهها در بازههای زمانی چندماهه برای هر کسبوکاری ضروری است. اساس این برنامهها با ۵ گام ساده عملی میشود؛ نتیجه دلخواه افزایش فروش نیز فقط با اجرای صحیح این مراحل امکانپذیر است. بسیاری از صاحبان برندها در مورد نحوه اجرای انواع تحقیقات برای بیشتر کردن فروش اطلاعات کافی ندارند؛ بنابراین این مطلب را آماده کردیم تا با مراحل مختلف تدوین استراتژی و اجرای راهکارهای عملی بیشتر کردن فروش آشنا شوید.
قدم اول؛ هویت دادن به کسبوکار با تحقیق در بازار
پر کردن خلاء بازار هدف؛ وجه تمایز با رقبا
گاهی محصول یا خدمت کسبوکار شما یک وسیله یا سرویس ضروری برای زندگی افراد نیست؛ بااینحال در تدوین استراتژی تبلیغات گسترده باید حس نیاز ایجاد کنید. ویژگیهای محصول یا خدمات را طوری شرح دهید که افراد تصور کنند با آن زندگی راحتتری خواهند داشت.
در این مقاله به ۵ گام ساده، درعین حال مهم برای افزایش فروش پرداختیم؛ تحقیق در بازار، شناخت پرسونا، تعیین استراتژی، ایجاد حس نیاز و مدیریت زمان فروش، ۵ قدم برای بیشتر کردن درآمد برند به شمار میروند. در اجرای این مراحل باید همواره نکاتی مثل داشتن وجه تمایز، قیمتگذاری روانشناسانه، محدود کردن انتخابها و زیر نظر گرفتن رقبا را بررسی کنید. همچنین روشهایی برای اجرای استراتژی در نظر بگیرید که هزینه مناسبی داشته و کارآمدیشان اثبات شده باشد.
تنوع محصول گاهی افراد را از خرید آن منصرف میکند. یک راه رفع این سردرگمی ایجاد دستهبندیهای متنوع و قرار دادن این محصولات در دستههای مشابه به شمار میرود. با این روش مخاطب بهراحتی و برحسب نیاز به یک دستهبندی مشخص مراجعه کرده و بهسرعت خرید خود را انجام میدهد.
قدم پنجم؛ مدیریت زمان فروش برای افزایش درآمد
برای جمعآوری اطلاعات هر پرسونا از شبکههای اجتماعی یا پرسشنامههای پیامکی کمک بگیرید. تعیین پرسونا برای اجرای روشهای تبلیغات و بازاریابی ضروری است؛ چراکه نیازها و الگوی رفتاری افراد از طریق آن مشخص میشود. در ابتدای قیف فروش هر کسبوکار تعداد بیشماری از مخاطبان با پرسونای مختلف در اختیار دارید که بعضی از آنها به مشتری تبدیل میشوند. دستهبندی پرسونا کمک میکند تا هدفگذاری بهتری برای تبدیل مخاطبان به مشتری بالفعل داشته باشید.
علاوهبر نکات گفته شده، توجه به زمانهای اوج نیاز به یک کالا و محصول، تاثیر چشمگیری بر افزایش فروش برند میگذارد. استخراج بهترین زمان برای حداکثر فروش با آنالیز پرسونا و ویژگیهای محصول بهراحتی قابل انجام است. مثلا ابزارهای تهویه هوا در ماههای گرم سال مثل تابستان و اواخر بهار بیشترین فروش را دارند؛ بنابراین بهترین زمان برای اجرای استراتژی تبلیغات قبل از شروع گرما است.
یکی از کانالهای اجرای استراتژیهای بازاریابی پنل SMS محسوب میشود؛ این روش ارزان و قابل اجرا برای اکثر پرسونای کسبوکارها است. امروزه اکثر افراد در هر سنی به تلفن همراه دسترسی دارند؛ بنابراین استفاده از راههای معطوف به این وسیله الکترونیک راهکاری هوشمندانه به شمار میرود. امروزه تعامل با مشتریان، ارسال لینکهای خرید و پیشنهادات ویژه از طریق سامانههای ارسال پیامک انجام میشوند؛ بنابراین برای افزایش فروش اینترنتی و آفلاین از این ابزارها کمک بگیرید.