با لزوم احراز هویت با استفاده از کد ملی و شماره تلفن همراه در بسیاری از وبسایتها و تراکنشهای آنلاین، اهمیت استعلام مالکیت سیمکارت نیز افزایش پیدا کرده است. چرا که ممکن است بعد از سالها استفاده از سیمکارت، به احراز هویت احتیاج داشته باشید و متوجه شوید که سیمکارت ایرانسل، همراه اول یا رایتل به دلایل مختلف به نام شما نبوده باشد. اگر شما هم با این چالش روبهرو شدهاید، میتوانید با استفاده از راهکارهای موجود در این مقاله، از مشخصات مالک سیمکارت خود اطلاع پیدا کنید.
چرا استعلام مالکیت سیمکارت مهم است؟
یکی از اصلیترین دلایل اهمیت استعلام مالکیت سیمکارت، نیاز به احراز هویت در سامانههای مختلف با استفاده از شمارهای به نام خودتان است. هدف از احراز هویت به این روش، جلوگیری از سوءاستفادههای هویتی و افزایش امنیت اطلاعات کاربران مختلف است. استعلام مالکیت سیمکارت باعث میشود تا هم از مالکیت سیمکارت شخصیتان مطمئن شوید و در صورت بروز مشکل در احراز هویت یا پرداختها دلیل اصلی را پیدا کنید، هم به شما کمک میکند که متوجه شوید چند سیمکارت به نام شما ثبت شده است.
اهمیت امنیت اطلاعات
لازمۀ پرداخت اینترنتی، تایید هویت در سامانه شاپرک است. سامانه شاپرک کارت شما را برای انجام پرداخت آنلاین از طریق اپلیکیشنهای بانکی تایید میکند و احراز هویت در این سامانه با استفاده از شماره تلفن همراه انجام میشود. از طرفی این روزها که استفاده افراد از اپلیکیشنهای بانکی افزایش پیدا کرده و پرداختهای آنلاین رایج شده است، برای جلوگیری از فیشینگ و کلاهبرداری اینترنتی، فعالسازی رمز پویا ضروریست. به همین منظور، نیاز است تا شماره تلفنی که در بانک برای افتتاح حساب ثبت میکنید، مربوط به کد ملی خودتان باشد. چرا که در غیر این صورت، پیامک OTP برای شما ارسال نخواهد شد.
همچنین، ممکن است بسیاری از کلاهبرداریها با استفاده از تلفن همراه انجام شوند و در صورتی که سیمکارتهایی که به نام شماست، توسط افراد دیگری استفاده میشوند، احتمال سوءاستفاده از اطلاعات هویتی شما وجود دارد.
کاربردهای استعلام مالکیت سیمکارتها
- انجام تراکنشهای مالی اینترنتی؛ چون فقط با شماره شخصی شما امکانپذیر خواهد بود.
- احراز هویت در سازمانهای دولتی؛ چرا که به شمارهای نیاز دارید که با کد ملی خودتان ثبت شده باشد.
- خرید سیمکارت دست دوم و عدم اطمینان از تغییر مالکیت آن
- دریافت ریزمکالمات سیمکارت که تنها توسط مالک امکانپذیر است
- اطمینان از سیمکارتهای ثبتشده به نام خود برای جلوگیری از سوءاستفاده هویتی
- ثبتنام در بورس یا جشنوارههای فروش خودرو (مانند فروش ویژه سایپا و ایران خودرو)؛ که تنها با شماره ثبتشده با کد ملی شخص متقاضی امکانپذیر است.
روشهای استعلام مالکیت سیمکارت
ابتدا بررسی میکنیم که چگونه میتوانید از سیمکارتهایی که به نام شما ثبت شده اطلاع پیدا کنید.
استعلام تعداد سیمکارت با استفاده از پیامک
برای این کار میتوانید به آسانی کد ملی خود را به شماره 3000150 ارسال کنید.
نتیجه استعلام تعداد سیمکارتهایی که به نام شما ثبت شده، به تفکیک اپراتور، در پیامکی از سمت CRA.ir به شما اطلاع داده خواهد شد.
همچنین میتوانید با مراجعه به سامانه CRA.ir، از قسمت «سلب امتیاز یا تغییر مالکیت سیمکارت» اقدام کنید.
در این صفحه، لینک مربوط به استعلام سیمکارتهای هر اپراتور در اختیار شما قرار داده شده و میتوانید برای استعلام و حتی سلب امتیاز سیمکارتها و تغییر مالکیت آنها به روشی که هر اپراتور در وبسایت خود اعلام کرده عمل کنید.
استعلام مالکیت با استفاده از سامانه my.gov.ir
میتوانید استعلام مالکیت سیمکارتهای خود در اپراتورهای مختلف را از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند نیز دریافت کنید. برای این کار، وارد سامانه به آدرس my.gov.ir شوید و تلفن همراه خود را وارد کنید.
بعد از ورود کد تایید پیامکشده، اطلاعات هویتی مورد نیاز را وارد کنید و گزینه «ثبت اطلاعات» را بزنید.
حتما بخوانید: آشنایی با پنل اس ام اس همراه اول + مزایای ارسال پیامک
در ادامه، با موفقیت وارد داشبورد خود خواهید شد. از منوی سمت راست، گزینه «خدمات مستقیم استعلامی» را انتخاب کنید.
در صفحه باز شده، گزینه «خدمات مبتنی بر استعلام اقلام هویتی» را انتخاب کنید و صفحه را اسکرول کنید.
برای استعلام سیمکارت، روی گزینه «تعداد خطوط مشترکین تلفن ثابت و سیار» کلیک کنید.
در پنجره باز شده، میتوانید «استعلام از طریق پیامک» را انتخاب کنید تا تمام شمارههایی که به نام شما ثبت شده، برای شما پیامک شود.
در ادامه چنین پیامکی از سمت سامانه CRA.ir برای شما ارسال خواهد شد:
توجه داشته باشید که استعلام مالکیت سیمکارت تمام اپراتورها به دو روش استفاده از سامانه my.gov.ir و ارسال پیامک به شماره 3000150 امکانپذیر است.
استعلام مالکیت سیمکارت همراه اول
اپلیکیشن همراه من را از سایت همراه اول دانلود کنید و با استفاده از شماره تلفن همراه و رمز عبور یا رمز یکبار مصرف وارد اپلیکیشن شوید.
با انتخاب منوی همبرگری از قسمت سمت راست بالای صفحه، اسم مالک سیمکارت را مشاهده میکنید.
با بازگشت به صفحه اصلی، گزینه «خدمات» در منوی پایین صفحه را انتخاب کنید.
در صفحه جدید، وارد بخش «مدیریت سیمکارت» شوید.
سپس، سیمکارتهایی که به نام شما هستند را مشاهده میکنید و میتوانید سلب مالکیت را نیز از همین قسمت انجام دهید.
استعلام مالکیت سیمکارت ایرانسل با استفاده از اپلیکیشن ایرانسل من
از آسانترین روشها برای این که بدانید سیمکارت ایرانسلی که از آن استفاده میکنید، به نام چه کسی ثبت شده، استفاده از اپلیکیشن ایرانسل من است. برای این کار، ابتدا اپلیکیشن را از سایت ایرانسل دریافت کنید.
حتما بخوانید: آموزش بازیابی رمز اینستاگرام از طریق پیامک
سپس، در قسمت افزودن حساب کاربری، شماره تلفن مورد نظر خود را وارد کنید. (توجه داشته باشید که برای ورود باید حتماً به این سیمکارت دسترسی داشته باشید.)
کد تایید پیامکی را وارد کنید تا بتوانید فرآیند احراز هویت را تکمیل کنید. بعد از ورود به اپلیکیشن، در قسمت بالا، سمت راست، نام مالک سیمکارت را خواهید دید.
گزینه «حساب من» در منوی پایین صفحه اصلی را انتخاب کنید. در بخش «حساب من»، گزینه «پروفایل» را انتخاب کنید
در منوی صفحه جدید، وارد بخش «شمارههای من» شوید.
سیمکارتهایی که به نام شما هستند را مشاهده میکنید و میتوانید سلب مالکیت را نیز از همین قسمت انجام دهید.
به همین روش نیز میتوانید از نسخه تحت وب ایرانسل من استفاده کنید تا فرآیند استعلام مالکیت سیمکارت طی شود و از مالک خط اطلاع پیدا کنید.
استعلام مالکیت خط ایرانسل با کد دستوری #80*
اطلاع از این که سیمکارت به نام شماست یا نه، از طریق شمارهگیری کد دستوری #80* نیز امکانپذیر است. این کد را از طریق همان سیمکارتی شمارهگیری کنید که به دنبال اطلاع از نام مالک آن هستید.
*80#
بعد از شمارهگیری کد، با صفحهای مواجه میشوید که از شما میخواهد کد ملی خود (یا فردی که فکر میکنید صاحب سیمکارت است) را وارد کنید.
پس از ورود کد ملی، در صورت مطابقت کد ملی وارد شده با کد ملی مالک خط، با این پیام مواجه میشوید.
در صورتی که کد وارد شده با کد ملی مالک خط مطابقت نداشته باشد، این پیام به شما نمایش داده میشود.
توجه داشته باشید که با استفاده از این روش، از نام مالک خط اطلاع پیدا نمیکنید. فقط میتوانید اطمینان حاصل کنید که خط به نام شماست یا خیر.
استعلام مالکیت سیمکارت رایتل
برای اطلاع از این که سیمکارت رایتل به نام شما ثبت شده یا نه، سه راه اختصاصی پیش رو دارید که در ادامه به هر یک از این روشها اشاره میکنیم:
حتما بخوانید: ارسال پیام گروهی در واتساپ
استفاده از اپلیکیشن رایتل من
اپلیکیشن رایتل من را از سایت رایتل دانلود کنید و با ورود شماره تماس خود و کد تایید، وارد اپلیکیشن شوید.
در منوی همبرگری بالای صفحه اصلی، «مدیریت سیمکارتها» را انتخاب کنید.
سپس «اطلاعات پرونده» را انتخاب کنید؛ در ادامه میتوانید نام و مشخصات مالک خط را ببینید.
شمارهگیری کد دستوری #210*
کد #210* را با سیمکارت رایتل خود شمارهگیری کنید.
*210#
بعد از شمارهگیری، با منوی زیر مواجه میشوید. گزینه «شمارههای من» را با درج عدد 4 انتخاب کنید.
در منوی جدید، «وضعیت شماره» را انتخاب کنید. بعد از این گزینه، باید کد ملی خود را وارد کنید تا مشخص شود که این سیمکارت به نام شماست یا خیر.
استعلام از طریق سایت رایتل
در سایت رایتل، به قسمت «استعلام وضعیت سیمکارت» مراجعه کنید. در این بخش، با ورود اطلاعات مورد نیاز، میتوانید بررسی کنید که سیمکارت با کد ملی شما ثبت شده است یا نه.
نکات و چالشهای انتقال مالکیت سیمکارت
ممکن است بعد از طی مراحل استعلام مالکیت سیمکارت، متوجه شده باشید که سیمکارت شما به نام فرد دیگریست، یا سیمکارتی دارید که توسط دیگران در حال استفاده است. در این شرایط، بهتر است فرآیند انتقال مالکیت را طی کنید تا بعداً دچار مشکلات احتمالی نشوید. انتقال مالکیت تنها به صورت حضوری امکانپذیر است، اما در صورتی که میخواهید سلب امتیاز سیمکارتی را انجام دهید، میتوانید از طریق اپلیکیشن مخصوص اپراتور خود نیز اقدام کنید.
مدارک لازم برای انتقال مالکیت
برای انتقال مالکیت سیمکارت، ارائه مدارک هویتی از جمله کارت شناسایی ضروریست و خریدار (مالک جدید) باید کدپستی محل سکونت خود را نیز داشته باشد و به صورت کلی، حضور طرفین در مراکز فروش و خدمات سیمکارت مربوطه الزامیست. برای اطلاع از جزئیات انتقال سیمکارتها که ممکن است با گذر زمان دچار تغییراتی شود، میتوانید انتقال مالکیت همراه اول، انتقال مالکیت ایرانسل و انتقال رایتل را در سایت مربوط به اپراتور سیمکارت مورد نظر خود چک کنید.
سلب مالکیت سیمکارت
برای این کار کافیست مراحل تعیین مالک سیمکارت از طریق اپلیکیشن را طی کنید. تنها در مرحله پایانی، «سلب امتیاز» یا «سلب مالکیت» را انتخاب کرده و اطلاعات مورد نیاز را وارد کنید.
مشکلات و نکات مهم در انتقال سیمکارت
- اگر فردی بیش از 10 سیمکارت به نام خود داشته باشد، نمیتوان مالکیت سیمکارت جدید را به او انتقال داد. در این صورت فرد باید ابتدا یکی از سیمکارتهای قبلی را انتقال داده یا سلب امتیاز آن را انجام دهد.
- انتقال مالکیت تنها با حضور مالک قبلی و مالک جدید یا وکیل قانونی آنها امکانپذیر است.
- در صورتی که مالک اصلی سیمکارت فوت شده باشد، برای انتقال مالکیت باید وکالت نامۀ کتبی از ورثۀ او و رضایت آنها از انتقال مالکیت وجود داشته باشد.
- اگر مشکل حقوقی برای سیمکارت ایرانسل ثبت شده باشد، انتقال مالکیت آن ممکن نیست.
- در صورتی که سیمکارت همراه اول را تعویض کرده باشید، فقط در صورت گذشت بیست روز میتوانید انتقال را انجام دهید و پیش از این مدت زمان انتقال غیرممکن است.
- اگر سیمکارت رایتل بهصورت یک طرفه یا دو طرفه مسدود شده باشد، انتقال مالکیت پس از رفع مسدودی ممکن خواهد شد.
نتیجهگیری
با توجه به اهمیت احراز هویت با استفاده از کد ملی و شماره تلفن در بسیاری از سایتهای سازمانهای دولتی و بانکها، استعلام مالکیت سیمکارت ضروریست. به همین دلیل، اگر از مالکیت خط تلفن همراه خود اطمینان ندارید، میتوانید به یکی از روشهایی که در این مقاله مطرح شد، این موضوع را پیگیری کنید. اگر سوال یا دیدگاهی در رابطه با این مقاله دارید، با ما در میان بگذارید.