مهمترین اصل برای موفقیت در هر کسبوکاری، تجزیه و تحلیل منظم فعالیتهایی است که در آن بیزینس انجام میشود. بررسی اینکه آیا برنامههای فعلی بهترین راه برای سوددهی کسبوکار هستند یا نه، کمک میکند که در ذهن مشتریان باقی بمانید و از رقبای خود پیشی بگیرید. روشهای متعددی برای ارزیابی فعالیتهای شرکت وجود دارد و یکی از موثرترین آنها آنالیز SWOT است. در این مقاله به زبان ساده توضیح میدهیم که آنالیز SWOT چیست و چه فرصتهای بینظیری را برای کسبوکار شما فراهم میکند. از شما دعوت میکنیم مطالعه این مقاله کاربردی را از دست ندهید.
آنالیز SOWT؛ بررسی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدها
برای نوشتن SWOT ابتدا باید جدولی را تهیه کنید که به چهار بخش نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و تهدیدها تقسیم میشود. نقاط ضعف و قوت معمولا به معنای واقعی کلمه با فرصتها و تهدیدها برابر نیستند؛ با این حال قاعدتا باید با هم مرتبط باشند. در واقع با ارتباط دادن تهدیدهای خارجی با نقاط ضعف داخلی میتوان جدیترین مسائلی را که شرکت با آن مواجه است، شناسایی کرد. هنگامی که خطرات را شناسایی کردید، تصمیم بگیرید که ضعف داخلی را با اختصاص منابع شرکت برای رفع مشکلات از بین ببرید یا با رها کردن منطقه در معرض خطر بیزینس و مقابله با آن بعد از تقویت امکانات و نیروها، تهدید خارجی را کاهش دهید.
فاکتورهای داخلی آنالیز SWOT؛ نقاط قوت و نقاط ضعف
پس از ایجاد چارچوب SWOT و تکمیل آنالیز آن باید براساس نتایج به دست آمده، استراتژیهایی ارائه دهید. در این استراتژیها باید از نقاط قوت و فرصتها برای غلبه بر ضعفها و تهدیدها استفاده شود. در واقع آنالیز SWOT در حوزه توسعه استراتژی میگنجد. ایجاد ایدههای خلاقانه و نوآورانه در این حوزه میگنجد؛ اما این مورد فقط در صورتی ممکن است که تحلیل در وهله اول به درستی آماده شده باشد.
بعد از هر کمپین بازاریابی ارسال پیامک انبوه فراز اس ام اس آنالیز SWOT را فراموش نکنید
آنالیز SOWT مخفف کلمات strengths، weaknesses، opportunities و threats به معنای نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و تهدیدها بوده و چارچوبی است که برای ارزیابی موقعیت یک شرکت در بین رقبا و توسعه برنامهریزی استراتژیک مورداستفاده قرار میگیرد. در واقع این آنالیز به هر کسبوکاری کمک میکند تا بر چالشها غلبه کرده و تعیین کنند که باید کدام کمپینهای بازاریابی مانند استفاده از پنل پیامک و لیدهای جدید را دنبال کنند. هدف اصلی آنالیز SWOT این است که سازمانها از همه عوامل دخیل در تصمیمگیری تجاری آگاه شوند.
قبل از اینکه هر فعالیتی مانند استفاده از پیامک تبلیغاتی در شرکت انجام دهید و تصمیم جدیدی بگیرید، باید از آنالیز SWOT استفاده کنید. گاهی اوقات نیز باید برای اینکه چشماندازی از موقعیت فعلی کسبوکارتان داشته باشید، آنالیز SWOT را انجام دهید. بهاینترتیب میتوانید عوامل کلیدی را که عملکرد مطلوبی داشته و عواملی که به تعدیل نیاز دارند را شناسایی کنید. در واقع اگر برای این آنالیز به اندازه کافی وقت بگذارید، تصویر کاملی از کسبوکارتان خواهید داشت و به تبع آن، راههایی برای بهبود یا حذف نقاط ضعف شرکت کشف کرده و بر نقاط قوت سرمایهگذاری کنید.
بهطورکلی فاکتورهای داخلی آنالیز SWOT وظیفه شناسایی نقاط قوت و ضعف سازمان و عوامل داخلی را برعهده دارند.
فاکتورهای خارجی آنالیز SWOT: فرصتها و تهدیدها
قاعدتا مالک بیزینس باید در آنالیز SWOT مشارکت داشته باشد؛ اما انجام به تنهایی این آنالیز چندان سودمند نخواهد بود. بنابراین حتما سایر اعضای مختلف تیم را در این فرایند بگنجانید و نظرشان را بپرسید. دانش جمعی تیم به شما این امکان را میدهد که کسبوکارتان را از همه جوانب به اندازه کافی تجزیه و تحلیل کنید. همچنین میتوانید آنالیز SWOT را برای دیگر جوانب زندگی شخصیتان در نظر داشته باشید.
ویژگیهای آنالیز SWOT و نکات مهم نوشتن آنالیز
نقاط قوت (S) و نقاط ضعف (W) به عوامل داخلی اشاره دارد و منابع و تجربیاتیاند که بهراحتی در دسترس شما هستند. برای مثال اگر تاکنون از افزونه دیجیتس برای فروشگاه آنلاینتان استفاده کرده باشید، چنین تجربهای در این لیست میگنجد. برخی از عوامل داخلی رایج عبارتند از:
- منابع مالی (تامین مالی، منابع درآمد و فرصتهای سرمایهگذاری)
- منابع فیزیکی (مکان، امکانات و تجهیزات)
- منابع انسانی (کارکنان، داوطلبان و مخاطبان هدف)
- دسترسی به منابع طبیعی، علائم تجاری، حق ثبت اختراع و حق چاپ
- فرآیندهای جاری (برنامههای کارکنان، سلسله مراتب بخشها و سیستمهای نرمافزاری)
در این مقاله توضیح دادیم که آنالیز SWOT چیست و چه مواردی را دربرمیگیرد. شما میتوانید بعد از هر بار کمپین بازاریابی با استفاده از سامانههای ارسال پیامک انبوه فراز اس ام اس، نقاط قوت و فرصتهایی را که این روش مارکتینگ برای شرکت شما فراهم کرده است، شناسایی کرده و از تجربیات ارزشمندتان برای کمپینهای بعدی استفاده کنید. در پایان از شما دعوت میکنیم هر سوالی در این باره دارید، در بخش نظرات با ما و دیگر همراهان عزیز و همیشگی فراز اس ام اس به اشتراک بگذارید.
آنالیز SWOT بر چهار عنصر تمرکز میکند و به شرکتها اجازه میدهد تا نیروهای موثر بر یک استراتژی، را شناسایی کنند. آگاهی از عناصر مثبت و منفی به کسبوکارها کمک میکند تا بهطور موثرتری از همه ظرفیتهای موجود برای تاکید بر نقاط قوت و رفع یا بهبود نقاط ضعف استفاده کنند. برای مثال ممکن است آنالیز SWOT یک پنل اس ام اس رایگان که اخیرا با آن کمپین بازاریابی شرکت را راهاندازی کردهاید، نشان دهد که چقدر چنین کمپینی موفق عمل کرده است. بر این اساس میتوانید تصمیم بگیرید که کمپینهای بزرگتر با استفاده از این ابزار چقدر برای شرکت سوددهی خواهد داشت.
اولین بار در دهه 1960 آلبرت هامفری از موسسه تحقیقاتی استنفورد، آنالیز SWOT را طی مطالعهای برای شناسایی اینکه چرا برنامهریزیهای شرکت بهطور مداوم شکست میخورد، ایجاد کرد. از آن زمان، این روش تجزیه و تحلیل به یکی از مفیدترین ابزارها برای صاحبین مشاغل و رشد شرکتهایشان تبدیل شده است. در واقع ترسیم نقشه آینده یک کسبوکار بدون ارزیابی آن از همه جهات، که شامل نگاه جامعی به همه منابع و تهدیدات داخلی و خارجی است، غیرممکن است. با استفاده از آنالیز SWOT میتوان این کار را در چهار مرحله ساده انجام داد. این اقدامات را حتی صاحبان مشاغل تازهکار هم میتوانند درک کنند و از مزایای آن بهرهمند شوند.
قبل از انجام هر فعالیتی برای کسبوکار از آنالیز SWOT استفاده کنید
نیروهای خارجی بر هر فرد، شرکت و سازمانی تاثیر میگذارند. چه این عوامل بهطور مستقیم و چه بهصورت غیرمستقیم به فرصتها (O) یا تهدیدات (T) مرتبط باشند، توجه به هر یک و مستندسازی آنها اهمیت زیادی دارد. عوامل خارجی معمولا چیزهایی هستند که تحت کنترل شما و شرکتتان نیستند؛ مانند موارد زیر:
- روندهای بازار (محصولات جدید، پیشرفتهای فناوری و تغییر در نیازهای مخاطبان؛ در این زمینه باید به این مورد مسلط باشید که crm چیست)
- روندهای اقتصادی (روندهای مالی محلی، ملی و بین المللی)
- تامین بودجه از منابع خارجی (کمکهای مالی، قوه مقننه و سایر منابع)
- جمعیت شناسی
- روابط با تامینکنندگان و شرکا
- مقررات سیاسی، زیست محیطی و اقتصادی