همهی این سمتها به نوبهی خود ارزشمند هستند، اما فقط شما میدانید که چه توانایی مالی برای استخدام دارید و چه عواملی میتواند بهترین بازده را به شما بدهد تا آنها گرد هم آورید.
دلیل استقبال کاندیداها و سیاسیون از این روشهای تبلیغاتی هر چه باشد، باید استراتژی تبلیغات انتخاباتی هم در بر بگیرد. با ظهور شبکههای اجتماعی، تبلیغات جنبهای مستقیم، واقعی، تعاملی و کاملاً متمرکز بر ایجاد روابط دوطرفه و گروهی گرفته است. چنین فرصتی برای کاندیدای انتخابات یک امتیاز ویژه محسوب میشود. واضح است که اگر آنها با هدفی مشخص و برنامهای کامل به سراغ این رویداد مهم بروند، برندهی انتخابات خواهند شد.
۱۲ نکتهی مهم برای موفقیت در کمپین انتخاباتی
قطعا میدانید برای اینکه یک کمپین انتخاباتی موفق داشته باشید، نیاز به یک استراتژی حساب شده برای دریافت پول و پرداخت هزینه تبلیغات خود دارید. هوشمندانهترین تحقیقی که میتوانید انجام دهید کپی کردن کارهایی است که کمپینهای مشابه در نزدیکی شما و رقبا انجام میدهند. این اقدام به شما کمک میکند در هنگام استفاده از روشهای آزمایش شده درآمدزایی، از زیر پا گذاشتن هرگونه قانون بودجه جلوگیری کنید. رویدادهای جمع آوری کمکهای مالی، اسپانسر، هزینههای برگزاری تجمعات و تبلیغات گوناگون محلی یا آنلاین همه اینها موارد مهمی است که باید مدلسازی و بودجهبندی شوند.
نکتهی مهم: در لیست خود نقاط قوت و ضعف برای همه نامزدها از جمله خودتان را بنویسید. در یک صفحه دیگر موقعیت هر نامزد را در مورد موضوعات اصلی در انتخابات مشخص کنید. به این ترتیب شما مشخص میکنید که در کجاها قدرتمند هستید، در کجاها آسیب پذیرتر هستید و در مورد پیام رسانی هدف خود از انتخابات نسبت به رقبای خود در کجا قرار دارید.
۳. از شبکههای اجتماعی و ابزارهای دیجیتال استفاده کنید.
یک سوال بزرگ برای هر نامزد یا کارزاری این است که “چه کسی را برای کمپین انتخاباتی باید استخدام کرد؟” پس از آنکه بودجه مالی خود را در نظر گرفتید، باید بر اساس معیارهایی مشخص افراد و تیم تبلیغاتی و اجرایی را انتخاب کنید. ممکن است شما یک کمپین انتخاباتی برای منطقهای خاص (انتخابات شورای شهر) را اجرا کنید که به شخصی با دانش محلی و ارتباطات خوب نیاز دارد؛ یا ممکن است یک کمپین بزرگتری (انتخابات ریاست جمهوری) را در پیش بگیرید که نیاز به یک مهارت سطح بالاتر مبتنی بر حضور در رسانهها و نظرسنجی رای دهندگان دارد. سمتهای اصلی که شما به آن نیاز دارید شامل موارد زیر است:
- مدیر کمپین انتخاباتی
- مشاور کمپین انتخاباتی
- مدیر دیجیتال مارکتینگ
- مدیر حوزههای انتخاباتی
- مدیر روابط عمومی
- مدیر امور مالی
نکتهی مهم: از هر یک از مدیران بخشها از قبیل مدیر کمپین، مدیر روابط عمومی و مدیر دیجیتال مارکتینگ، برنامه عملیاتی را درخواست کنید. هر برنامه باید براساس تعداد هفتهها تا روز انتخابات مشخص شده باشد.
در حقیقت این افراد باید با ایجاد اعتباری دوباره در حوزهی فعالیت خود، شانسشان را بار دیگر امتحان کنند. نکته مهمتر اینکه، اگر تصمیم به کاندید شدن دارند باید بنشینید و از خود بپرسند، “چرا میخواهم کاندیدا شوم؟”. نگاهی دقیق به آنچه برای برنده شدن لازم است (صلاحیتها، شرایط سیاسی کشور، معیارهای جمع آوری کمک مالی و غیره) داشته باشند و با در نظر داشتن این اطلاعات، در مورد اینکه آیا راهی واقعی برای پیروزی وجود دارد یک تصمیم منطقی بگیرند.
نکتهی پایانی …
نکتهی مهم: بودجه اصلی کمپین خود را بر اساس کمترین پیش بینی برای کمکهای مالی/ اسپانسر تنظیم کنید. هر چیزی را که بالاتر از این رقم قرار دهید میتوانید به تبلیغات مقیاسپذیر مانند تبلیغات دیجیتال و آنلاین، بیلبوردها، پوسترهای تبلیغاتی و غیره هدایت کنید.
۷. چه افرادی را استخدام کنیم؟
هرچه زودتر کمپین خود را شروع کنید. این کار در نهایت به نفع شماست. به یاد داشته باشید که بهترین سیاستمداران همیشه زودتر از دیگران برای انجام کارهای مهم اقدام میکنند. حتی اگر ایدهی شرکت در انتخابات هم فقط در ذهن شما شکل گرفته، آن را کمکم شروع به پیادهسازی کنید. برنامهریزی استراتژی مبارزات انتخاباتی نیاز به زمان دارد. نمیتوانید در مدتی کوتاه این کمپین مهم را آغاز کنید و انتظار برنده شدن داشته باشید.
استراتژیهای مبارزات انتخاباتی در درجه اول باید به تبلیغات دیجیتالی نیز توجه داشته باشند. آماده سازی و دسترسی آسان وب سایتهای کاندیداها، بهینهسازی کانالهای اجتماعی کاندیداها، ایجاد لیستهایی برای ارسال ایمیل، ارسال پیامک انتخاباتی و ساخت تبلیغات جذاب ویدیویی در رسانههای اجتماعی از جمله روندهای تاثیرگذار تبلیغات در دههی اخیر بوده است.
حضورهای عمومی یکی از عناصر اصلی مبارزات سیاسی است. خواه مصاحبه با رسانهها باشد، یا مناظرههای سیاسی و یا فقط جلسات سخنرانی، شما ملزم به برقراری ارتباط منظم با گروههایی از افراد هستید. چند نکته ساده وجود دارد که باید از همان روز اول در استراتژی خود روشن کنید.
- چقدر میتوانید از طریق حضورهای عمومی با مردم ارتباط برقرار کنید؟
- آیا میدانید هنگام دریافت واکنشهای مختلف از طرف آنها چه کاری باید انجام دهید؟