دلیل استقبال کاندیداها و سیاسیون از این روشهای تبلیغاتی هر چه باشد، باید استراتژی تبلیغات انتخاباتی هم در بر بگیرد. با ظهور شبکههای اجتماعی، تبلیغات جنبهای مستقیم، واقعی، تعاملی و کاملاً متمرکز بر ایجاد روابط دوطرفه و گروهی گرفته است. چنین فرصتی برای کاندیدای انتخابات یک امتیاز ویژه محسوب میشود. واضح است که اگر آنها با هدفی مشخص و برنامهای کامل به سراغ این رویداد مهم بروند، برندهی انتخابات خواهند شد.
در حقیقت این افراد باید با ایجاد اعتباری دوباره در حوزهی فعالیت خود، شانسشان را بار دیگر امتحان کنند. نکته مهمتر اینکه، اگر تصمیم به کاندید شدن دارند باید بنشینید و از خود بپرسند، “چرا میخواهم کاندیدا شوم؟”. نگاهی دقیق به آنچه برای برنده شدن لازم است (صلاحیتها، شرایط سیاسی کشور، معیارهای جمع آوری کمک مالی و غیره) داشته باشند و با در نظر داشتن این اطلاعات، در مورد اینکه آیا راهی واقعی برای پیروزی وجود دارد یک تصمیم منطقی بگیرند.
نکتهی پایانی …
با استفاده از امکانات و ویژگیهایی مانند؛ تجزیه و تحلیل کمپین خود و رقبا، مدیریت ارتباطات، پیگیری مشارکت مردم، دادههای جمعیت شناختی، هدف گذاری برای رای دهندگان، بازاریابی از طریق ایمیل، بازاریابی پیامکی، تقویم رویدادهای مهم، بودجهبندی و مدیریت جمعآوری کمک مالی و موارد دیگر میتوان یک سیستم کارامد برای کمپین انتخاباتی در نظر گرفت. انتخاب درست اعضای تیم انتخاباتی و هدفگذاری مناسب برای انجام این کار میتواند با درصد بالایی تضمین کنندهی این باشد که نامزد مورد نظر در انتهای این رقابت سخت و نفسگیر پیروز شود. پس فرصت را از دست ندهید و با راهنمایی گرفتن از این نکات و مشاوران حاذق کمپین خود را هرچه سریعتر آغاز کنید.
در مورد ایجاد نقشه راه برای پیروزی، اجرای مکرر یک استراتژی در گذشته صحیح نیست. شاید بسیاری از کاندیداها قبلا هم در این رقابت شرکت کرده و شکست خورده باشند و هنوز بخواند از همان مسیر قبلی رقابت کنند. آنها باید بدانند که نیاز به یک تغییر جدی در برنامههای خود دارند و نباید تا زمانی که فرصتی برای پیروزی دارند ناامید شوند و از این رقابت انصراف ندهند.
نکتهی مهم: از هر یک از مدیران بخشها از قبیل مدیر کمپین، مدیر روابط عمومی و مدیر دیجیتال مارکتینگ، برنامه عملیاتی را درخواست کنید. هر برنامه باید براساس تعداد هفتهها تا روز انتخابات مشخص شده باشد.
استراتژیهای مبارزات انتخاباتی در درجه اول باید به تبلیغات دیجیتالی نیز توجه داشته باشند. آماده سازی و دسترسی آسان وب سایتهای کاندیداها، بهینهسازی کانالهای اجتماعی کاندیداها، ایجاد لیستهایی برای ارسال ایمیل، ارسال پیامک انتخاباتی و ساخت تبلیغات جذاب ویدیویی در رسانههای اجتماعی از جمله روندهای تاثیرگذار تبلیغات در دههی اخیر بوده است.
پیام رسانی کمپین باید در هر منطقه با اطلاعات پیش زمینهای، از جمله سوابق و رزومهی کاری نامزد در این زمینه و برنامهی او در سالهای آینده به گوش مردم برسد. پس اطلاعرسانی این موارد، پیام کلی تبلیغات انتخاباتی که برندسازی شخصی نامزد را هم شامل میشود باید اجرا شود. به یاد داشته باشید که برای تاثیر هرچه بیشتر باید متمایز از دیگران باشید. پیام شما می تواند همانند مخالفان شما باشد اما باید به گونه دیگری ارسال شود.
به دست آوردن دادههای مربوط رأی دهندگان برای شما بسیار مهم است. اگرچه ممکن است این کار سخت باشد اما ارزشش را دارد. میتوانید با به اشتراک گذاشتن پرسشنامههایی گوناگون در شبکههای اجتماعی آغاز کنید. در سوالات این پرسشنامه از مردم بپرسید که چرا رای میدهند؟ و یا چرا رای نمیدهند؟ دلایل آنها را درخواست کنید. از آنها بخواهید توضیح دهند که چرا حزب شما انتخاب میکنند یا به آن اعتماد ندارند.
۴. از رأی دهندگان نظرسنجی کنید.
۱۲ نکتهی مهم برای موفقیت در کمپین انتخاباتی
هرچه اطلاعات بیشتری از رای دهندگان داشته باشید، مسیر صحیحتری برای تبلیغات انتخاباتی پیش روی قرار خواهد گرفت.
قطعا میدانید برای اینکه یک کمپین انتخاباتی موفق داشته باشید، نیاز به یک استراتژی حساب شده برای دریافت پول و پرداخت هزینه تبلیغات خود دارید. هوشمندانهترین تحقیقی که میتوانید انجام دهید کپی کردن کارهایی است که کمپینهای مشابه در نزدیکی شما و رقبا انجام میدهند. این اقدام به شما کمک میکند در هنگام استفاده از روشهای آزمایش شده درآمدزایی، از زیر پا گذاشتن هرگونه قانون بودجه جلوگیری کنید. رویدادهای جمع آوری کمکهای مالی، اسپانسر، هزینههای برگزاری تجمعات و تبلیغات گوناگون محلی یا آنلاین همه اینها موارد مهمی است که باید مدلسازی و بودجهبندی شوند.
همهی این سمتها به نوبهی خود ارزشمند هستند، اما فقط شما میدانید که چه توانایی مالی برای استخدام دارید و چه عواملی میتواند بهترین بازده را به شما بدهد تا آنها گرد هم آورید.
نتایج بدست آمده از رأی دهنده خود را از نظر وجود تمایل به رأی دادن و سابقه رأی قبلی یا سطح حمایت از نامزدی خود بررسی کنید. اگر این موارد به اندازه کافی نبود، به جای ترغیب آنها، وقت زیادی را در تبلیغات خود صرف یادگیری در مورد رای دهندگان خود کنید و هدف را جلب رضایت آنها قرار دهید.
۶. بودجهبندی مالی را فراموش نکنید.
نکتهی مهم: در لیست خود نقاط قوت و ضعف برای همه نامزدها از جمله خودتان را بنویسید. در یک صفحه دیگر موقعیت هر نامزد را در مورد موضوعات اصلی در انتخابات مشخص کنید. به این ترتیب شما مشخص میکنید که در کجاها قدرتمند هستید، در کجاها آسیب پذیرتر هستید و در مورد پیام رسانی هدف خود از انتخابات نسبت به رقبای خود در کجا قرار دارید.
۳. از شبکههای اجتماعی و ابزارهای دیجیتال استفاده کنید.
بدیهی است که هر نامزدی بر اساس ایدهها و برنامههایی که در سر دارد وارد کارزار انتخابات میشود. آنها قطعا میدانند که چرا ثبت نام کردهاند و چه هدفی از حضور در این رقابت مهم دارند. اما قاعدتا همهچیز از طرف یک نفر انجام نمیگیرد و در این راه نیاز است که راهکارهایی منظم، حساب شده و دقیق برای رسیدن به موفقیت داشته باشند. مشاوره گرفتن از افراد باتجربه و پیش برد اصولی مهم در کمپینهای رقابتی بسیار مهم است. به همین دلیل تاکید داریم موارد زیر را که بر اساس تحقیق و تحلیلی جامع به دست آمده مطالعه کرده و در برنامههای خود بگنجانید تا پیروز انتخابات شوید.
۱. کمپین خود را آغاز کنید!
حضورهای عمومی یکی از عناصر اصلی مبارزات سیاسی است. خواه مصاحبه با رسانهها باشد، یا مناظرههای سیاسی و یا فقط جلسات سخنرانی، شما ملزم به برقراری ارتباط منظم با گروههایی از افراد هستید. چند نکته ساده وجود دارد که باید از همان روز اول در استراتژی خود روشن کنید.
- چقدر میتوانید از طریق حضورهای عمومی با مردم ارتباط برقرار کنید؟
- آیا میدانید هنگام دریافت واکنشهای مختلف از طرف آنها چه کاری باید انجام دهید؟
۸. ارتباط مجازی یا حضوری با رای دهندگان داشته باشید.
یک سوال بزرگ برای هر نامزد یا کارزاری این است که “چه کسی را برای کمپین انتخاباتی باید استخدام کرد؟” پس از آنکه بودجه مالی خود را در نظر گرفتید، باید بر اساس معیارهایی مشخص افراد و تیم تبلیغاتی و اجرایی را انتخاب کنید. ممکن است شما یک کمپین انتخاباتی برای منطقهای خاص (انتخابات شورای شهر) را اجرا کنید که به شخصی با دانش محلی و ارتباطات خوب نیاز دارد؛ یا ممکن است یک کمپین بزرگتری (انتخابات ریاست جمهوری) را در پیش بگیرید که نیاز به یک مهارت سطح بالاتر مبتنی بر حضور در رسانهها و نظرسنجی رای دهندگان دارد. سمتهای اصلی که شما به آن نیاز دارید شامل موارد زیر است:
- مدیر کمپین انتخاباتی
- مشاور کمپین انتخاباتی
- مدیر دیجیتال مارکتینگ
- مدیر حوزههای انتخاباتی
- مدیر روابط عمومی
- مدیر امور مالی
هرچه زودتر کمپین خود را شروع کنید. این کار در نهایت به نفع شماست. به یاد داشته باشید که بهترین سیاستمداران همیشه زودتر از دیگران برای انجام کارهای مهم اقدام میکنند. حتی اگر ایدهی شرکت در انتخابات هم فقط در ذهن شما شکل گرفته، آن را کمکم شروع به پیادهسازی کنید. برنامهریزی استراتژی مبارزات انتخاباتی نیاز به زمان دارد. نمیتوانید در مدتی کوتاه این کمپین مهم را آغاز کنید و انتظار برنده شدن داشته باشید.
پس توصیه ما این است:
- ایدههای خود را به روی کاغذ بیاورید.
- تیم اجرایی و تبلیغاتی خود را جمع آوری کنید.
- بودجهی مالی کافی و به اندازه در نظر بگیرید.
- موضع و هدف اصلی خود را از شرکت در انتخابات تعیین کنید.
- با ایجاد روابط و مشاوره برنامهای جامع و کامل برای کارزار انتخاباتی در نظر بگیرید.
- از تمام عناصری که میتواند مردم را متقاعد به رای دادن به شما کند استفاده کنید.
۲. تحلیل رقبا را فراموش نکنید.
[کل: ۸ میانگین: ۴.۸]