براساس گزارش مجله فوربز از کمپانی Gartner تا سال 2021، CRM به عنوان اولین نرم افزاری شناخته میشود که کسبوکارها بیشترین سرمایهگذاری سازمانی را برای استفاده از آن انجام دادهاند. عملیاتی شدن تفکرات استراتژیک کسبوکارها از طریق تحلیل و درک نیاز مشتریان محقق میشود. یک راهکار سیستمی مناسب برای تحلیل رفتار و ارتباط موثر با مشتریان CRM است. در این مقاله به شما خواهیم گفت که CRM چیست؟ همچنین اگر میخواهید با کاربردهای CRM برای سازمانها و کسبوکارها آشنا شوید، این مقاله برای شما نوشته شده است.
آشنایی با مفهوم CRM؛ راهی برای ایجاد تعامل بین شرکت و مشتریان
در نتیجه اگر بخشی در سازمان برای واحد CRM تشکیل شود، تمرکز نیروها در این بخش روی جذب، حفظ و نگهداری مشتری از طریق افزایش رضایت او و بهکارگیری از انواع ابزارهای موجود همچون پنل اس ام اس رایگان برای افزایش وفاداری مشتریان از طریق پیشنهادهای جذاب و خدمات است.
CRM عملیاتی؛ حرکت به سوی نگاه مشتری محور
قبل از هر چیز در پاسخ به سوال CRM چیست باید با مفهوم این عبارت آشنا شویم. کلمه CRM مخفف عبارت Customer Relationship Management به معنای مدیریت ارتباط با مشتری است. وقتی از سی آر ام صحبت میکنیم برخی از عرضهکنندگان و مشتریان نگاه سیستمی به آن دارند و برخی دیگر آن را بهعنوان یک نرمافزار میشناسند.
در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که CRM چیست و چگونه به سازمانها کمک میکند که ارتباط موثرتری با مشتریان برای حفظ و نگهداری و تبدیل آنها به مشتریان وفادار داشته باشند. برای رسیدن به این نقطه باید درک درستی از مخاطب و نیازهای او داشته باشید. بههمیندلیل سازمانها برای تحلیل رفتار مشتری به برقراری ارتباط و دریافت بازخورد نیاز دارند. با استفاده از سیستم و نرمافزار CRM میتوانید به این نیازها پاسخ مناسبی بدهید.
نگاه تحلیلی CRM بهعنوان ابزاری برای تحلیل هوشمندانه دادهها و اطلاعات مربوط به مشتری با هدفهای استراتژیک یا عملیاتی در نظر گرفته میشود. در این رویکرد گردآوری اطلاعات مشتریان به شکل اتوماتیک و نرمافزاری اهمیت ویژهای دارد. جمعآوری اطلاعات مناسب از مشتریان و تحلیل رفتار آنها به تصمیمگیری بهتر کمک میکند. در واقع در این رویکرد سی آر ام یک سیستم پشتیبان برای تصمیمگیری است.
از کسبوکارهای کوچک گرفته تا هلدینگها، شرکتهای بیمه و هتلها به CRM نیاز خواهند داشت. سازمانها با کمک CRM میتوانند مسیرهای ارتباطی مناسب برای پیدا کردن سرنخهای جدید ایجاد کنند. همچنین با تسهیل فرایندهایی همچون دسترسی به اطلاعات کامل مخاطب و سابقه خرید و فروشهای او، صدور فاکتور بهصورت خودکار و مدیریت روندهای پیگیری فروش به صورت خودکار، فروش سازمانی افزایش خواهد یافت. اگر سابقه استفاده از CRM را داشتهاید خوشحال میشویم که تجربه خود را با ما در میان بگذارید.