
بروزرسانی: 29 خرداد 1404
بازار هدف و راه های شناسایی آن چیست؟
شناسایی بازار هدف بر اساس منطقه و ویژگی های جغرافیایی
به عنوان مثال استفاده از ویژگی های جمعیت شناختی و شناسایی بازار هدف بر اساس درآمد و شغل منجر به دسته بندی و قرار دادن افراد در گروه های پردرآمد و کم درآمد خواهد شد. در این مدل یک برند تولید کننده ساعت های لوکس می تواند پیام های تبلیغاتی اش را فقط برای گروه پر درآمد ارسال کند. در بازاریابی درونگرا نیز توجه به مارکتینگ بر بخش خاصی از بازار و پاسخ به نیاز گروه خاصی از مشتریان است. به این ترتیب هزینه تبلیغات نیز کمتر خواهد شد.
اهمیت شناخت بازار هدف در افزایش سطح رضایت مشتریان و فروش
در بخش بندی بازار بر اساس ویژگی های رفتاری، با رفتار واقعی بخش های مختلف بازار سر وکار داریم. در این بخش فاکتورهایی همچون میزان استفاده از محصول، شناخت نسبت به محصول، نوع نگرش و واکنش مشتریان و مخاطبان مورد بررسی قرار می گیرد. برای شناسایی بازار هدف از طریق این ویژگی باید به پارامترهای مختلفی همچون خرید در یک بازه زمانی خاص، انتظار از محصول، الگوی خرید، وضعیت وفاداری، میزان آمادگی خریدار، نقش فرد تصمیم گیرنده و وضعیت استفاده کننده توجه کرد.
- خرید در بازه زمانی مشخص: تفکیک مواردی که باعث می شود افراد در یک بازه زمانی خاص و با شکل گیری یک نیاز مشترک اقدام به خرید کنند.
- بررسی مزیت خرید و انتظار از محصول: ممکن است انتظار افراد از خرید یک محصول خاص متفاوت باشد.
- بررسی عادات و الگوی خرید: افراد الگوی خرید متفاوتی دارند. به عنوان مثال بعضی به دنبال کیفیت و گروهی به دنبال قیمت مناسب هستند.
- وضعیت وفاداری: بعضی مشتریان فقط مصرف کننده یک برند هستند. در مقابل گروهی هستند که برندهای مختلف برای خرید یک محصول انتخاب می کنند.
- آمادگی خریدار: شناسایی وضعیت خریدار و قرارگیری در کدام مرحله از خرید یکی از ویژگی های رفتاری مهم برای شناسایی بازار هدف است. در این بخش CRM برای اطلاع از وضعیت آمادگی خریدار به کمک شما می آید.
- تصمیم گیرنده: نقش تصمیم گیرنده و بیشترین میزان نفوذ برای خرید به منظور شناسایی بازار هدف اهمیت ویژه ای دارد. برای مثال برای خرید وسایل آشپزخانه خانم ها بیشترین نفوذ را دارند و تقریبا تصمیم گیرنده نهایی هستند.
- وضعیت استفاده کننده: هر محصولی استفاده کننده بالقوه (کسی که اولین بار از یک محصول استفاده می کند) و استفاده کننده همیشگی (خریدار دائمی محصول) دارد. برای شناسایی بازار هدف، شناخت این گروه و ویژگی های رفتاری آن ها نقش تعیین کننده دارد.
ویژگی های روان شناختی؛ شناسایی بازار هدف بر اساس باورهای مشتریان
راهنمای شناسایی بازار هدف؛ بر اساس ویژگی های مشترک جامعه مشتریان
یکی از مراحل مهم در فرایند بازاریابی، شناسایی بازار هدف است. با جمع آوری اطلاعات از طریق مشاهده، تشکیل گروه های متمرکز و آمارگیری می توان بازار هدف را شناسایی کرد. مشاهده رفتار مشتریان یکی از فرایندهای مفید برای جمع آوری اطلاعات دسته اول به منظور شناسایی و تعیین بازار هدف است. مثلا برای اطلاع از سطح رضایت مشتریان کافه تان می توانید چند ساعت در روز میان مشتریان بنشینید و حالت چهره و صحبت های آن ها را زیر نظر بگیرید. حتی می توانید برای ارتقای منو و طراحی آن مطابق با سلیقه مشتریان به کافه رقبا سر بزنید.
با بررسی این پارامترها در تعیین بازار هدف و استفاده از مناسب ترین روش بازاریابی از میان انواع دیجیتال مارکتینگ برای جذب مشتریان موفق تر خواهید بود.
مدیران شرکت ها و صاحبان کسب وکارهای کوچک و بزرگ می توانند با خرید پنل پیامکی فراز اس ام اس، با در نظر گرفتن ویژگی های خاصی همچون سن، جنسیت، شغل و محل سکونت برای مخاطبان خود پیامک هدفمند ارسال کنند. این خدمات پنل پیامکی فراز به شما در شناسایی بازار هدفتان کمک خواهد کرد.