بازاریابی ویروسی از زمانی روی کار آمد که افراد از ایمیل برای به اشتراک گذاشتن محتوا با دوستانشان استفاده می کردند. در دنیای موبایل، این بازاریابی از طریق پیامک انجام می گیرد. در واقع استفاده از پیامک توسط کاربران تلفن همراه بسیار شبیه به استفاده از ایمیل توسط کاربران لپ تاپ است؛ امکان ارتباطات جمعی، ارسال محتوا و اشتراک گذاری تصاویر در هر دو روش وجود دارد. اگر متن تبلیغاتی پیامک شده به خوبی عمل کند و به اندازه کافی جذاب باشد، پیامک شما دست به دست شده و کاربر پیشنهاد جذاب شما را برای دیگران نیز خواهد فرستاد.
از سوی دیگر گاهی اوقات وایرال مارکتینگ نتیجه عکس دارد. مطالعات نشان می دهد که افراد واکنش عاطفی قوی تری نسبت به اخبار منفی داشته و اکثرا تمایل دارند اخبار منفی را بیشتر از مثبت به اشتراک بگذارند. همین مورد می تواند بازاریابی را سخت کند و حتی به ضرر شرکت تمام شود. عیب دیگر کمپین های بازاریابی ویروسی این است که موفقیت آن ها چندان قابل اندازه گیری نیست. در واقع کارشناسان بازاریابی، امکان تعیین لید یا فروش را ندارند؛ در نتیجه نمی توان مشخص کرد که کدام کانال ارتباطی با مشتری مناسب تر است. در نهایت اینکه اگر مشتریان بر این باور باشند که کمپین ویروسی حریم خصوصی و امنیت آن ها را زیر سوال می برد، احتمالا محتوای شما را به اشتراک نخواهد گذاشت. در نتیجه بازاریابی ویروسی شرکت با شکست مواجه می شود.